sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:652

הפתרון הליברלי היה , לכל היותר , מאפשר את הניתוח של הנשיא ברק על בסיס החברה הליברלית מודעת הצבעים : ניתוח של סובלנות לפגיעה ברגשות . לא היה ניתן לסייע לקהילה התרבותית החרדית על סמך הרצון לקדם את תכניו של המטען התרבותי שלה , אחרת היה נפגע העיקרון הבסיסי של הותרת המימוש התרבותי של מטענים תרבותיים קונקרטיים מחוץ להישג ידה של המדינה . בישראל , כאמור , פני הדברים שונים . המדינה מעורבת הלכה למעשה בקידום המטען התרבותי הדתי הלאומי היהודי . קידום זה יכול ליצור , כפי שטענתי , מחויבות לסיוע למפעל התרבותי של קבוצות תרבותיות שהן במיעוט . לכן , המהלך הוא מהלך של סילע למפעל תרבותי , ולא מהלך של התחשבות בפגיעה ברגשות . מבחינה זו , אם נחזור ונבחן את עניין בר אילן , אנו עוסקים במצב שבו לפנינו איזור המאוכלס כמעט לחלוטין בחרדים . סגירת הכביש הראשי בשבת תסייע להם במימוש מפעלם התרבותי . על פי הנתונים שעמדו לפני בית המשפט העליון , לא היתה הפגיעה בחופש התנועה של האוכלוסייה הסובבת משמעותית בהתחשב בקיומם של צירי תנועה חלופיים נוחים . אלמלא היו דרכים חלופיות כאלה , או אילו היו לא חרדים רבים גרים במקום , לא היה ניתן להשלים עם סגירת הכביש לנוכח הפגיעה החברתית והתרבותית הקשה בציבור הלא חרדי שהיתה נלווית לסגירה כזו . על כן , דעתי היא שאילו החליט שר התחבורה בעניין בר אילן לסגור את הרחוב לחלוטין בימי שבת ( כפוף לסידורי תנועה פרטיקולריים לתושבים הלא חרדיים הספורים המתגוררים במקום , ( היה ניתן לאשר , במשטר החוקתי הקיים בישראל , את המהלך האמור ; אך לא היה ניתן לעשות בו שימוש במשטר חברתי ליברלי רגיל . ( 2 ) קידום מפעל תרבותי ערבי - שלטים בערבית היש חובה להציב שלטי רחוב בערבית ברשויות מקומיות שערבים רבים גרים בהן ? ראינו בעניין ראם שאם ערבים רוצים לפרסם מודעות בערבית בלוחות המודעות , לא תוכל רשות מקומית למנוע אותם מלעשות כן . אולם הדיון שלפנינו שונה ; כאן אנו רוצים להטיל על העירייה עצמה חובה להציב שלטי רחוב בערבית , לחייב אותה לנהל את הספרה הציבורית בערבית . האם , כאמור , חובה עליה לעשות כן ? שאלה זו עמדה על הפרק בבג"צ 4112 / 99 141 ראו לעיל הדיון בפרק ג ) 3 א 142 . < ראו לעיל בהערות 65-64 לגבי פסילת החוקים בקנדה שאסרו על עבודה בימי ראשון מטעמים דתיים . 143 ראו לעיל הדיון בפרק ד ) 3 ב . <

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help