sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:650

יהודית , ממילא אין להשוות את מימוש המפעל התרבותי הערבי לזה היהודי , שאחרת יהדותה של המדינה תרד לטמיון . יחד עם זאת , חובה כאמור על המדינה לסייע למפעל התרבותי הערבי במימוש תרבותו . ניתן להכליל ולומר כי על המדינה לסייע למפעלים התרבותיים הלא יהודיים , ולמפעלים התרבותיים של קבוצות מיעוט בתוך המסגרת היהודית , במימוש מפעלם התרבותי . סטייה זו של הפתרון הישראלי מהפתרון הליברלי משליכה גם על נושא הזכויות הקבוצתיות בכל הנוגע בזכות לתרבות . המחויבות בישראל ליהדותה של המדינה הינה קבוצתית . אין זו מחויבות כלפי פרטים , אלא כלפי הציבור התרבותי היהודי הלאומי הדתי . זו מחויבות קולקטיבית . על כן עלינו , בישראל , להיות רגישים במיוחד לזכויות קבוצתיות של בני הקבוצות התרבותיות הלא יהודיות . דברים אלה יפים במיוחד כלפי המיעוט התרבותי הערבי . אם ניישם את ההבחנה שבין מיעוט לאומי לבין מיעוט אתני , הרי שהמיעוט הערבי הוא מיעוט לאומי . מיעוט זה נהנה בישראל , הלכה למעשה , מזכויות קבוצתיות רבות . בהקשר הליברלי הכללי עמדנו על כך שמימוש קבוצתי זה הוא בראש ובראשונה עניין למחוקק לענות בו . בישראל יש מקום לפיקוח שיפוטי הדוק יותר על מימוש מחויבות זו . נפנה לבחון שתי דוגמות לדילמות שעולות לגבי המימוש הקבוצתי התרבותי בישראל . ( ב ) קידום מפעלים תרבותיים בישראל - הדגמת הדילמות ( 1 ) קידום מפעל תרבותי חרדי - פרשת כביש בר אילן אחת הדוגמות הבולטות לסיוע מדינתי בישראל למפעל תרבותי נוגעת בסוגיה של סגירת הכבישים בשבת . סוגיה זו זכתה בדיון משפטי חשוב בעניין בר אילן . באותה פרשה החליט 129 הלכה למעשה ניתן למצוא מחויבות כזו בחוק הרשות הלאומית לתרבות היידיש , , 1996-ו"תשנ ובחוק הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו , . 1996-ו"תשנ קשה להצדיק חוקים אלה במרינה ליברלית , אך קל כאמור להצדיקם במדינת ישראל . 130 ראו לעיל הטקסט הנלווה להערה 131 . 87 ראו לעניין זה אצל א' סבן "הזכויות הקיבוציות של המיעוט הערבי פלסטיני : היש , האין ותחום הטאבו" עיוני משפט כו ( תשס"ב < . 241 סבן מונה במאמרו זכויות רבות , וביניהן פטור משירות צבאי לערבים > שם , בע' , ( 276 ניהול עצמי בתחום החינוך ( שם , בע' , ( 278 ניהול עצמי חלקי בתחום הדת ושם , בעי < 280 ועוד , אך הוא משמיע ביקורת על עוצמתן . 132 לעיל הערה . 52

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help