sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:649

. 4 קידום מפעלים תרבותיים על ידי מדינת ישראל ( א ) כללי המיוחד בחוקתיות הישראלית והסטייה המשמעותית מהפתרון הליברלי לדילמה הרב תרבותית נעוצים שניהם במחויבות העמוקה שיש לישראל למפעל התרבותי היהודי שלה . איזו משמעות יש לסטייה זו לגבי הפתרון הישראלי לדילמה הרב תרבותית ? עמדנו על הדרישות המופנות כלפי המדינה הליברלית להכיר בתכניו של המטען התרבותי ולסייע לו ( בין השאר על בסיס עקרון השוויון . ( עמדנו על טיעון הזכות הקבוצתית לתרבות . דחינו עקרונית דרישות אלה במסגרת הליברלית הכללית . לדרישות אלה עוצמה משמעותית רבה יותר במישור הישראלי לנוכח המעורבות העמוקה של המדינה במפעל התרבותי היהודי . נראה לי כי מעורבות זו הופכת אותן בהקשר הישראלי , להבדיל מן ההקשר הליברלי הכללי , לדרישות מוצדקות . בכל הנוגע בהכרה בתכניו הראויים של המפעל התרבותי , ראינו כי הכרה כזו אינה ניתנת בחברה הליברלית . ההכרה של החברה הליברלית היא בעצם היכולת לממש מפעל תרבותי קבוצתי , ולא בתכניו של המפעל האמור . לכל הקבוצות התרבותיות עומדת היכולת לממש מפעל תרבותי באופן אוטונומי , ובלבד שמימוש זה לא יחצה קווים אדומים שגבולות הסובלנות הליברלית אוסרים על חצייתם . בישראל , עם זאת , המדינה אכן מכירה בלגיטימיות של התוכן התרבותי הקבוצתי היהודי , הן במישור הלאומי והן במישור הדתי . היא מחויבת לקדם אותו ולשמור עליו . על רקע זה נראה כי יהיה צודק שהמדינה תכיר בלגיטימיות של התרבויות הלא יהודיות הפועלות בישראל , ובמיוחד בזו של התרבות הערבית ( במישור הדתי והאתני , ( ובלגיטימיות של יכולתן של קבוצות אלה לקיים את מפעלן האמור . דברים אלה משליכים על עניין השוויון וקשורים אליו בקשר הדוק : המיעוט התרבותי מתקשה יותר מהרוב התרבותי במימוש תרבותו - זו מציאות ברורה . ראינו כי בחברה הליברלית , מציאות זו אינה מחייבת את המדינה לסייע למיעוט במפעלו התרבותי ; אך פני הדברים בישראל שונים . הסיבה לכך שקל יותר לרוב התרבותי בישראל לקיים את תרבותו נובעת מהתגייסותה של המדינה לקידום תרבות הרוב . לכן , מבחינה זו , מוטלת על מדינת ישראל , בשם המחויבות לדאוג ליכולת קיום נאותה של מפעלים תרבותיים קבוצתיים , לסייע גם לקבוצות התרבותיות הלא יהודיות , ולקבוצות המיעוט בתוך התרבות היהודית , במימוש מפעלן התרבותי . עליה ליצור תנאים שיאפשרו מימוש זה . כמובן שאין מדובר בשוויון בתוצאה : במדינה שהינה מדינה 128 ראו לעיל בפרק ג > 3 ב . (

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help