sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:638

על רקע זה נשאלת השאלה : האם עלינו לסטות מהפתרון הליברלי לאור טיעון ההכרה הנשען על אדני השוויון ? לדעתי , התשובה היא בשלילה , משום שקיימת בעייתיות גם עם אדני השוויון שבטיעון וגם עם דרישת ההכרה . לא ארחיב על כך כאן היות שדנתי בכך במקום אחר . אסתפק רק בהצגת עיקרי הקושי : מבחינה ליברלית , העובדה שעוצמת הכוח הפוליטי מחולקת באופן שאינו משקף שוויון בתוצאה אינה מעידה על פגם , ככזו , כשם שהעובדה שהמשאבים החומריים אינם מחולקים תוך שוויון בתוצאה אינה מעוררת קושי , ככזו . ההליך הליברלי חייב להיות הוגן ( על פי כללי הצדק היסודיים הליברליים . ( אם אלה הם פני הדברים , יש להשלים עם העובדה שיהיו קבוצות רוב ויהיו קבוצות מיעוט , ונכון שלמיעוט קשה יותר לממש את מפעלו התרבותי . אין בכך חידוש או הפתעה . זו דרכו של מיעוט , ומיעוט תרבותי בכלל זה . עלינו לבדוק אם לקבוצה התרבותית ניתנת הזדמנות לממש את מפעלה התרבותי . אם מיעוט תרבותי נתון סבל מקיפוח חברתי נמשך ומעוולות עבר היסטוריות , מוצדק לנקוט במהלכים חברתיים ( דוגמת הפליה מתקנת ) המשקפים שיקולים של צדק מתקן . אולם אם לא ניתן לאתר קיפוח כזה , יצאנו ידי חובתנו כחברה ליברלית במתן התנאים למימוש תרבותי . העובדה שמימוש זה עלול להיות קשה אינה מצדיקה מהלך של השוואה בתנאים . גם ההכרה בערכים תרבותיים כלגיטימיים זרה לחשיבה הליברלית . הכרנו בזכותן של הקבוצות התרבותיות לממש את מפעלן התרבותי , אך הכרה זו שונה מן ההכרה בערך של המפעל עצמו כלגיטימי . הכרה כזו אף עומדת בניגוד לערך הסובלנות שעליו עמדנו , הדורש מבני החברה להשלים עם מפעלים סותרים , אך לא להכיר בתוכנם . ( 2 ) זכות קבוצתית לתרבות חזית שנייה של טענות נגד הפתרון הליברלי שעליו עמדנו קשורה לעובדה שהפתרון הליברלי מעניק זכויות לפרטים , ולא לקבוצות . ציינו אומנם כי באמצעות מחויבות זו הקבוצות התרבותיות יכולות לממש מפעל תרבותי קבוצתי , אך אנליטית , הזכות מוענקת עדיין לפרט , ולא לקבוצה . גם כאן לא אאריך בדיון בטענה ואסתפק בהצגתה בקווים למפעלים התרבותיים בשם עקרון השוויון . עם זאת , מימד השוויון אינו זהה אצל יאנג ואצל קימליקה . נראה כי יאנג קוראת לשוויון בתוצאה , כך שיהיה לקבוצות התרבותיות השונות כוח פוליטי שווה . קימליקה מסתפק בהזרמת משאבים לקבוצות תרבותיות המתקשות לממש את מפעלן התרבותי 82 . Kymlicka , supra note 2 , at pp . 107-130 - ראו לעניין זה אצל גונטובניק , לעיל הערה , 24 בע' 83 . 56-52 ראו לעיל הטקסט הנלווה להערות . 44-41

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help