sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:620

א . פתיחה ההוויה האנושית היא הוויה קבוצתית . השופט חשין ביטא זאת באופן ממצה כשכתב ש"אדם הוא חיה חברתית ; טול ממנו חברת אדם ונטלת ממנו את טעם החיים" . קבוצות חברתיות יוצרות מפעל משותף - מפעל תרבותי - ובו נעסוק כאן . קבוצות הגזע , הדת , הלאום והאתניות , שבהן נתמקד , הן מהקבוצות התרבותיות החשובות ביותר . כל בני האדם שייכים לקבוצות אלה , והשתייכותם אליהן מבדילה אותם זה מזה . לחברי הקבוצות התרבותיות צרכים תרבותיים שונים ומגוונים . הם מעלים , בו בזמן , דרישות שונות על בסיס צרכים אלה . כיצד החברה צריכה להתייחס לדרישות הללו ? זו הדילמה הרב תרבותית . הדיון שנערוך ינסה ליתן קריאות כיוון בסיסיות להתמודדות עם דילמה זו . על מנת שנוכל להתמודד עמה באופן טוב יותר , נעמוד תחילה , בקווים כלליים , על המפעלים הקבוצתיים התרבותיים , על המאפיין אותם ועל חשיבותם . לאחר מכן ניגש לבחון את התשובה שניתנה לדילמה הרב תרבותית בחברה הליברלית . טוענים נגד החברה הליברלית כי אין היא ערוכה להתמודד עם הצרכים התרבותיים של חברי הקבוצות התרבותיות , בעיקר משום שהחברה הליברלית מעניקה זכויות לפרטים , לאינדיווידואלים . הטענה הבסיסית שאנסה לבסס היא כי אין ממש בביקורת זו . נהפוך הוא . דווקא בעיקרי יםוד של ההגות הליברלית נמצא את המרכיבים החשובים המאפשרים מימוש תרבותי קבוצתי באופן נאות . סטייה מעיקרים אלה עלולה להיות מסוכנת מאוד במציאות חברתית שקבוצות תרבותיות אחדות פועלות בה בו בזמן . נבהיר את עיקרי היסוד הליברליים , שהם עיקרים קבוצתיים . על רקע זה נוכל להבין טוב יותר את הפתרון שהליברליזם מציע לדילמה שבה אנו עוסקים . לאחר מכן נוכל לבחון את הטענות המושמעות בשיח בן זמננו , הקוראות לסטות מהפתרון הליברלי . לאחר שנעמוד על הפתרון הליברלי לדילמה הרב תרבותית , נפנה לבחון את מצב הדברים בישראל . ישראל היא מדינה רב תרבותית . אין ספק בכך . על כן , הדילמה הרב תרבותית ניצבת גם לפני החברה הישראלית . במלוא עוצמתה , יש לומר . ישראל מציגה מורכבות מיוחדת לגבי דילמה זו , כמו לגבי נושאים חוקתיים אחרים , משום שהחברה הישראלית סטתה באופן חד וברור מהפתרון הליברלי . עם זאת , החוקתיות הישראלית משקפת גם מחויבות משמעותית לערכי היסוד הליברליים . אלה הן מחויבויות סותרות במקרים רבים . החברה הישראלית מנסה לחיות את הסתירות , והיא חיה אותן הלכה למעשה בעוצמות 1 דנ"פ 8612 / 00 ברגר נ' היועץ המשפטי לממשלה , פ"ד נה . 458 , 439 < 5 >

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help