sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:612

( 3 ) עניין Rodriguez נוגע בהוראת השוויון בחוקה האמריקאית , אך אינו שולל הכרה בזכות מכוח פסקת ההליך הראוי - גם אם מתייחסים למישור הפדרלי בלבד , פסקת השוויון החוקתית , שנדונה בעניין , Rodriguez אינה המנוף האפשרי היחיד להכרה בזכות חוקתית לקבל חינוך בחוקה האמריקאית . הפסיקה והספרות המשפטית בנושא זה בארצות הברית מצביעות בעקביות על המקור החוקתי החלופי של "פסקת ההליך הראוי" שבתיקון הארבעה עשר לחוקה כמקור חשוב לא פחות , ואולי אף עדיף . הפסיקה האמריקאית הכירה כבר בזכות החוקתית לבחור חינוך ולהשפיע על תוכנו מכוח פסקת ההליך הראוי , ומומחי משפט אמריקאיים גורסים שגם בעניין זה לא אמר בית המשפט העליון בארצות הברית את המלה האחרונה . ( 4 ) בעניין Rodriguez הופעל הסטנדרט הנמוך ביותר של ביקורת שיפוטית מבין אלה המקובלים במשפט האמר יקאי - יש להבין את מגבלותיה של ההלכה בעניין Rodriguez גם בהקשר של פסקת השוויון החוקתית הקבועה בתיקון הארבעה עשר לחוקה , ולעמוד על ההקשר המיוחד אשר בהתייחס אליו נקבע כי הזכות לקבל חינוך אינה זכות יסוד בחוקה הפדרלית . בעניין Rodriguez נדחתה הטענה להפעלת סטנדרט הביקורת השיפוטית הקפדנית , ( strict scrutiny test ) שהינו אך אחד הסטנדרטים השונים להפעלת ביקורת שיפוטית בהקשר של פסקת השוויון שבתיקון הארבעה עשר לחוקה . בפועל הופעל סטנדרט הביקורת הנמוך ביותר . ( rational relationship test ) עם זאת , בניגוד לתוצאה בעניין , Rodriguez העדיף בית המשפט העליון הפדרלי , בפרשה מאוחרת יותר , בענייין , Plyier לנקוט בסטנדרט הביניים של ביקורת שיפוטית , ( heightened scrutiny test ) ובהתאם לו קבע בפםק הדין כי חוק של מדינת טקסס שמנע מימון לבתי ספר ציבוריים למען ילדיהם של מהגרים בלתי חוקיים , והסמיך את רשויות בית הםפר לסרב לרשום ילדים אלה לבתי הספר , אינו חוקתי משום שהוא מפר את פסקת השוויון החוקתית . השופט Burger גרס בדעת מיעוט כי דעת הרוב קבעה דה פקטו זכות "מעין יסודית" או "מעין חוקתית" לחינוך . לאור פסק הדין בעניין Plyler מסתבר כי בית המשפט העליון האמריקאי יכול למעשה , אם הוא מעוניין בכך , להפעיל ביקורת שיפוטית מחמירה בנושאי חינוך מכוח פסקת השוויון שבתיקון 164 ראו רבין , לעיל הערה , 1 בע' 166 , Plyler case , supra note 13 165 . 221 השופט מתאר את ההלכה של דעת הרוב לעניין פסקת השוויון כך : . quasi-fundamental-rights analysis " "Patching together bits and pieces of what might be termed quasi-suspect-class and ibid , at p . 244 :

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help