sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:609

מהווים סיכון להתפתחותו הקוגניטיבית והרגשית של הילד . בהתאם , מטרת התוכנית היתה להביא את הילדים המטופלים במסגרתה למצב שבו יהיו מצוידים במנגנונים קוגניטיביים מפותחים דיים להשתלב במערכת החינוכית הרגילה , להבדיל מחינוך במסגרת החינוך המיוחד על פי חוק חינוך מיוחד . במשך השנים תמך משרד החינוך והתרבות בתוכנית בדרך של העברת כספים והקצאת מתנדבות של השירות הלאומי לצורך הפעלתה . משרד החינוך החליט לבחון מחדש את דרך הפעלתה של התוכנית ואת אפשרות קידומן של תוכניות חלופיות , והודיע על כוונתו להפסיק באופן מוחלט את מימונה של תוכנית גיל"ת אחרי שנת התקציב . 1996 נגד החלטה זו של משרד החינוך והתרבות הופנתה עתירתם של העותרים . למעשה , בנסיבות העניין , היה מדובר בהחלטה מנהלית , ובית המשפט היה יכול להסתפק בדיון במימד המנהלי של העתירה ולהכריע בעתירה בהסתמך על עילת הסבירות של החלטת הרשות המבצעת להפסיק את מימונה של התוכנית . אולם השופט אור , שדחה את העתירה על בסיסה של עילת הסבירות , ניאות לדון גם בהיבט החוקתי של הבעיה לאור טענתם של העותרים כי החלטת משרד החינוך פוגעת באופן חמור בזכות היםוד של העותרים לקבל חינוך . את הדיון בפן החוקתי של העתירה בחר השופט אור לפתוח בגישה אוהדת כלפי הזכות לקבל חינוך , תוך שהוא עומד על חשיבותו של החינוך ועל ההצדקות השונות , הליברליות והחברתיות , להכרה בה . עם זאת , בחפשו אחר העיגון המשפטי לזכות לקבל חינוך , השופט אור קובע , לאחר דיון קצר , כי המסמך החוקתי היחיד העשוי להיות רלוונטי לעיגון זה הוא חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו , וזה אינו מכיל זכות יסוד חוקתית לחינוך . נוסף על כך ציין השופט אור את טענת העותרים בהתייחס לאזכורו של "חופש החינוך" במגילת העצמאות , אך הוא בחר להשאיר את השאלה המתעוררת בעקבות כך , בדבר מעמדה הנורמטיבי של מגילת העצמאות , בצריך עיון . את הקביעה המרכזית בדבר היעדרה של זכות לקבל חינוך בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו ביסס השופט אור על שני נימוקים ; ( 1 ) ל , יע 7 ד עיט ; מפורש - הזכות לחינוך אינה מנויה במפורש עם הזכויות שבחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . < 2 ) ד , יע 7 ד עיט ; משתמע - לא ניתן לגזור את הזכות החוקתית לחינוך מזכות המסגרת 152 עניין שוחרי גיל"ת , לעיל הערה , 14 בע' , 24 ובהמשך שם , בע' : 25 "החינוך הוא , בלי ספק , מכשיר חשוב בהבטחת זכויותיו וחירויותיו של כל פרט ופרט , ובמימושן של הזכויות הפוליטיות הבסיסיות הנתונות לו , ובהן חופש הביטוי והזכות לבחור ולהיבחר 153 '' , השופטים דורנר וטל , שהצטרפו לפסק דינו של השופט אור , הסתמכו על נימוקים אחרים מזה של האחרון , אך בחרו להשאיר את סוגיית הזכות החוקתית לחינוך בצריך עיון . 154 עניין שוחרי גיל"ת , לעיל הערה , 14 בע' . 26-25

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help