sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:608

ומתוקנת , אנו מסכימים בכל הכבוד עם דעותיהם של השופט זמיר ושאר מלומדי המשפט שדבריהם הובאו כאן . כך באשר לזכויות החברתיות בכלל , וכך בקשר לזכות לקבל חינוך . מטעמים אלה ראוי גם לגזור את הזכות החוקתית לקבל חינוך מתוך זכויות המסגרת ל"כבוד" או ל"חירות" אשר בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . הזכות לקבל חינוך הינד . זכות שאין להגזים בחשיבותה . בית המשפט העליון אינו צריך להירתע מלהכיר בזכות חרף העובדה שהמדובר בזכות המטילה "חובות עשה" על המדינה . . 4 עניין שוחרי גיל"ת לאור הניתוח שהוצג , ברור כי פסק הדין בעניין שוחרי גיל"ת , שהוזכר קודם לכן , הוא הזדמנות שהוחמצה . כאמור , זה פםק הדין היחיד שנידונה בו השאלה בדבר קיומה של זכות חוקתית לקבל חינוך על פי חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . בפםק דין זה הביע בג"צ את דעתו כי הזכות לקבל חינוך אינה זכות חוקתית במסגרת חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . קביעה זו , כך לדעתנו , היתה שגויה , והיה ראוי להגיע לתוצאה שונה . פסק הדין נסב על תוכנית גיל"ת ( ראשי תיבות של "גישה ייחודית להתפתחות , ( "תקינה תוכנית חינוכית פסיכולוגית שיועדה לתינוקות ולילדים בגיל הרך ( מגיל שנה ואף פחות ועד לגיל שש . < תוכנית גיל"ת התמקדה בילדים שאובחנו כלא חריגים מבחינה התפתחותית ( פיזית או נפשית , ( אך נולדו לתוך סביבה משפחתית ששורדים בה תנאי מצוקה קשים . התוכנית התבססה על ההנחה כי תנאי המצוקה הללו , שמקורם בתפקוד לקוי של ההורים , 148 לשם הדיוק יש לציין כי דווקא השופט זמיר , המבקר את השקפתו של הנשיא ברק , כאמור לעיל , אינו תומך בהכרה נחפזת בזכויות בלתי מנויות מתוך זכות המסגרת לכבוד בנושאים עקרוניים ללא דיון עמוק לגופו של עניין . ראו עניין שדולת הנשים , לעיל הערה , 137 בע' . 536 149 זו גם דעתו של אדרעי , לעיל הערה , 19 בע' : 87 "הזכות לכבוד אדם ודאי צריכה לכלול את הזכות למימוש ולביטוי עצמי הבאים לידי ביטוי בזכות ללימוד ולחינוך 150 " . עניין שוחרי גיל"ת , לעיל הערה . 14 על פסק הדין ראו ג' גונטובניק "המשפט החוקתי : כיווני התפתחות שלאחר המהפכה החוקתית" עיוני משפט כב > תשנ"ט < . 129 העותרים בעתירה זו יוצגו על ידי הקליניקה לזכויות האדם והאזרח בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב . על כך ראו נ' רימלט "החינוך המשפטי - בין תיאוריה לפרקטיקה" עיוני משפט כד > תש"ם < 151 . 81 בפסק הדין נעשה שימוש בביטוי "זכות . "לחינוך אנו , כאמור , עושים שימוש בביטוי '' זכות לקבל , "חינוך וזאת כדי להבדיל את הזכות מזכויות אחרות שבשדה החינוך .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help