sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:601

לתוך חוק יםוד : כבוד האדם וחירותו בדרך של פרשנות שיפוטית . עם זאת , קביעה זו ( שלא זכתה בהתייחסותם של השופטים האחרים ) אינה בגדר הלכה פסוקה . האם אי הכללתה המפורשת של הזכות לקבל חינוך בטקסטים החוקתיים של מדינתנו מחייבת את המסקנה כי זכות חוקתית לקבל חינוך אינה קיימת במשפט הישראלי ? אכן , הזכות לקבל חינוך היא הקשה ביותר לביסוס מבין הזכויות השונות בשדה החינוך בהיעדר הכרה מפורשת בטקסט החוקתי . הסיבה לכך היא אופיה החברתי , המטיל על המדינה "חובות עשה" כבדות . עם זאת , דעתנו היא שחרף היעדר ההכרה המפורשת בחוקי היםוד של ישראל , ניתן לבסס את הזכות לקבל חינוך בהסתמך על שתי אפשרויות פרשניות נפרדות , כאמור להלן . . 2 ביסוסה של הזכות החוקתית לקבל חינוך מכוח הכרזת העצמאות בהכרזה על הקמת מדינת ישראל מצוין כי מדינת ישראל "תבטיח חופש דת , מצפון , לשון , הימן " ... ( ההדגשה שלי - י' ( . 'ר מהי משמעותה של קביעה זו בהקשר ההכרה בזכות חוקתית לחינוך ? כאמור , ההכרזה עצמה לא התיימרה לשמש חוקה , ובית המשפט העליון פסק כבר בתחילת הדרך שאין לראות בה מסמך חוקתי המעלה ערכים מוגנים לרמה חוקתית על חוקית . עם זאת , במשך השנים השתרשה הדעה , הן בפסיקה והן בספרות , כי יש לראות בהכרזה מקור וכלי עזר לפרשנות . בשנת 1994 הוספה לחוקי היסוד החדשים "פסקת עקרונות , "היסוד המתייחסת באופן מפורש להכרזה , וזו עוררה את השאלה : האם חקיקתה העלתה את הכרזת העצמאות ואת הערכים המנויים בה למעלה חוקתית ? שאלה זו אינה פשוטה , וניתן לאתר לה שלושה פתרונות שונים : ( 1 ) המודל הפרשני - פסקת עקרונות היסוד מאמצת את ההלכות הקודמות של בית המשפט העליון , שעל פיהן היתה ההכרזה ונותרה מקור וכלי עזר לפרשנות , מבלי שנהפכה מקור עצמאי לזכויות אדם . בישראל , וכן לגלגולים השונים של הצעת חוק יסוד : זכויות חברתיות , ראו מונדלק , לעיל הערה , 22 בע' 89 ואילך . 123 בג"צ 10 / 48 זיו נ' גוברניק , פ"ד א 89 , 85 ( להלן : עניין גוברניק . ( 124 דיון דומה באופיו נערך בהקשר של סעיף "המטרה" שבחוקי היסוד ( סעיף 1 א לחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו וסעיף 2 לחוק יסוד : חופש העיסוק . ( נטען כי יש לראות בסעיף זה לא הרבה יותר מכותרת או "שם ארוך" של חוק , וכי יש לעשות בו שימוש רק לצורך פרשנות . לסקירת הדעות השונות הנוגעות בסוגיה זו ראו ה' סומר "הזכויות הבלתי מנויות - על היקפה של המהפכה החוקתית" משפטים כח ( תשנ"ז ) . 285-281 , 257 השופט ברק מתייחס

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help