sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:599

פסק הדין בעניין יתד , שבו , בניגוד לפסיקה בעניין שוחרי גיל"ת , נקבעה זכות ( רגילה ) לחינוך , וזאת בהתבסס הן על החקיקה בענייני חינוך , הן על ערכי היסוד של השיטה והן בהתבסס על נורמות המשפט הבינלאומי שמדינת ישראל מחויבת להן . במקרה זה התעוררה השאלה הפרשנית אם בהתאם לחוק חינוך מיוחד , זכאים ילדים בעלי צרכים מיוחדים לחינוך מיוחד חינם במוסד או בכיתה לחינוך מיוחד בלבד , או שמא המדינה חייבת להעניק חינוך מיוחד חינם גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים ששולבו במסגרות החינוך הרגיל . השופטת דורנר , לאחר הפניה מפורשת לקביעה בעניין שוחרי גיל"ת , קובעת כי הזכות לחינוך הוכרה על ידי הפסיקה כזכות יסוד . בהמשך היא קובעת כך ; " זכות היסוד לחינוך - יצירת החוק , המשפט הבינלאומי והפסיקה - עומדת על רגליה 4 שלה " " . ובמקום נוסף : " כידוע , חזקה היא כי פירושם של דינים תואם את ערכי היסוד של השיטה . כך הוא לעניין פרשנות התואמת עקרון השוויון ... וכך גם לעניין פרשנות העולה בקנה אחד עם הזכות לחינוך , ובתוכה הזכות לחינוך מיוחד . כלל פרשנות נוסף מבטאת החזקה כי קיימת התאמה בין חוקי המדינה לבין נורמות המשפט הבינלאומי שמדינת ישראל מחויבת להן . לפי חזקה זאת , יתפרשו דינים , ככל שהדבר ניתן , כעולים בקנה אחד עם נורמות אלה [ הכוונה לנורמות מהמשפט הבינלאומי הקובעות את הזכות לחינוך - י' " . [ 'ר בהמשך השופטת דורנר עושה שימוש בזכות לחינוך לצורך פרשנותו של חוק חינוך מיוחד , תוך שהיא מעדיפה את הפרשנות שלפיה חובת המימון על ידי המדינה חלה גם על הסיוע הדרוש לילד בעל צרכים מיוחדים ששולב במוסד חינוכי רגיל . על תוצאה זו יש 112 עניין יתד , לעיל הערה 113 . 56 שם , בע' . 843-842 השופטת מפנה אל ומתבססת על עניין שוחרי גיל '' ת , לעיל הערה , 14 אף כי , כאמור , זכות ( רגילה ) לחינוך לא נקבעה שם . 114 עניין יתד , שם . 115 שם , בע' 116 . 846 שם , בע' : 847 "אמנם , סעיף 7 לחוק , הדן בחינוך מיוחד במסגרת מוסד חינוכי רגיל , אינו קובע במפורש כי חינוך זד , ימומן על ידי המדינה , כפי שנקבע בסעיף 3 באשר לחינוך מיוחד במוסדות ובכיתות נפרדים , עם זאת , לנוכח הזכויות לחינוך ולשוויון , המשפט

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help