sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:598

הראוי שלא תפר את התחייבויותיה הבינלאומיות . אל ; העיקרון הכללי יש ליישם בהקשר התחייבויותיה של מרינת ישראל בנושאי חינוך . לכן , מבין שני פירושים אפשריים של דבר חקיקה , יש לבחור בזה שיקיים את התחייבויותיה הרבות של מרינת ישראל לכבד את הזכות לקבל חינוך , ולא בזה שמפר אלת . " ; , הכלל השני נובע מהכלל הראשון , ועל פיו רשות מנהלית חייבת להביא במסגרת שיקוליה את התחייבויותיה במישור הבינלאומי של המדינה . פעולה של רשות מנהלית המנוגדת לכלל זה הינה בלתי סבירה . מכאן שרשות מנהלית חייבת להביא כמסגרת שיקוליה את התחייבויותיה הבינלאומיות של מדינתיישראל ולכבד את הזכות לקבל חינוך . רשות מנהלית שלא תיתן את המשקל המתאים להתחייבויות אלה פועלת בחוסר סבירות . הכלל השלישי נוגע בעיקרון שמנהג בינלאומי הוא דין ישראלי , אלא אם כן קיימת סתירה בינו לבין חוק חרות של הכנסת - סתירה שלא ניתן להתגבר עליה באמצעות הכלל הראשון , הדורש לפרש את המשפט הישראלי במידת האפשר כתואם את חובותיה הבינלאומיות של המדינה . אם הזכות לקבל חינוך זכתה במשפט הבינלאומי הפומבי למעמד של מנהג מחייב , הרי שהיא נקלטה באופן אוטומטי לתוך המשפט הישראלי ונהפכה לחלק בלתי נפרד ממנו . המסקנה הישירה מהכרה בזכות לקבל חינוך כבמנהג מחייב הינה קיומה של הזכות לקבל חינוך במשפט הישראלי . בחודש אוגוסט , 2002 ממש עם סיום כתיבתה של הרשימה , ניתן בבית המשפט העליון לפרש את החוק החרות , שעה שהוא משתמע לכאן ולכאן ותכנו אינו מחייב פירוש אחר , בהתאם להוראות המשפט הבין ; "לאומי ע"פ 131 / 67 קמיאר נ' מ"י , פ"ד כב 112 , 85 < 2 > ( השופט לנדוי '' : < הלכה פסוקה היא אצלנו שבית משפט ישראלי יפרש את החוק החרות שלנו באופן המונע ככל האפשר התנגשות בין החוק הפנימי ובין הכללים המוכרים של המשפט ; "הבינלאומי ע"א 522 / 70 אלקוטוב נ' שאהין , פ"ד כה 81 , 77 < 2 > ( השופט לנדוי : < "חזקה על המחוקק הישראלי שהוא שואף להתאמת חקיקתו אל עקרונות המשפט הבינלאומי ... על כן יפורש הרין הישראלי ככל האפשר במגמה שלא ליצור סתירה בינו ובין הכללים המוכרים של משפט ; "העמים ולאחרונה בבג"צ 7048 / 97 פלונים נ' שר הביטחון , פ"ד נד : 742 , 721 ( 1 > " חזקה עלינו כי תכליתו של חוק היא , בין היתר , להגשים את הוראות המשפט הבין לאומי ולא לעמוד בסתירה להן '' . 111 אפשר גם להגדיל ולטעון כי החובה לפרש את החוק בהתאם למשפט הבינלאומי חלה גם בהקשר הפירוש של המונח "כבוד" שבחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . על כן , המשפט הבינלאומי יכול לתרום לביסוסה של זכות חוקתית לקבל חינוך . על הזכות לקבל חינוך כזכות חוקתית ראו להלן פרק ה למאמר .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help