sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:595

הבינלאומי הכללי ( ואנו מכלילים בגדר קבוצה זו גם את הזכות לחינוך , ( הן בגדר נורמות נחרצות ( קוגנטיות ) . מכאן נובע כי במישור הבינלאומי , ישראל מחויבת באופן נחרץ הן להתחייבויותיה הנורמטיביות בנושא החינוך והן לקליטתן של הנורמות האמורות למשפטי ! הפנימי . השאלה החשובה העולה בענייננו הינה מה משמעותם , במישור המשפט הפנימי בישראל , של הסעיפים השונים הנוגעים בזכות לקבל חינוך באמנות הבינלאומיות שישראל צד להן ? לצורך מתן תשובה לשאלה זו חשובה ההבחנה בין משפט בינלאומי מנהגי לבין משפט בינלאומי הסכמי . ניתן לסכם את ההבחנה כך : ( 1 ) המשפט הבינלאומי המנהגי ( שנוצר , בין היתר , באמצעות הוראות המצויות באמנות רבות משתתפים , כולל הוראות הצהרתיות המצויות באמנות ) - קליטת מנהגים בינלאומיים למשפט הישראלי נידונה בשורה של פסקי דין . בית המשפט גיבש עם השנים את הכלל שלפיו המנהג הבינלאומי נקלט למשפט הישראלי באופן אוטומטי , ללא צורך באקט חקיקתי של הכנסת . כלל זה מקובל ברוב המדינות בעולם . < 2 ) המשפט הבינלאומי ההסכמי ( שנקבע באופן קונסטיטוטיבי באמנות ואינו משקף קונצנזוס אוניוורסלי ) - משפט בינלאומי הסכמי , להבדיל ממשפט בינלאומי מנהגי , אינו נקלט באופן אוטומטי לתוך המשפט הפנימי אף אם הוא מחייב את המדינה במישור הבינלאומי . להפר אותו בשם הריבונות . המשפט הבינלאומי המודרני אינו מותיר למדינה עצמאות בנושא זכויות האדם , והוא רואה אותה כחייבת ליישם ולקיים נורמות בינלאומיות שנקבעו בנושא . נושאים כמו זכויות האדם והמשפט ההומניטרי , וקליטתם במשפט הפנימי איננה עומדת לבחירה ... המשפט הבינלאומי מייחס חובה לכל מדינה ריבונית ליישם נורמות בינלאומיות של זכויות האדם במשפטה הפנימי " . 99 י' דינשטיין המשפט הבינלאומי האל מדינתי > תש"ם , כרך ה < 122 ואילך . 100 בפרק זה אנו עוסקים בשאלה אם הזכות לחינוך כעיקרון בינלאומי נהפכה למנהג מחייב , וזאת בהקשר הישראלי . לשאלה זו היבט כללי , ראו רבין , לעיל הערה , 1 בע' 185 ואילך . 101 ראו זילברשץ , לעיל הערה , 97 בע' ; 319 וכן המי '' 41 / 49 שמשוך בע"מ נ' הי '' מ , פ"ד ד 146 , 143 ( להלן : עניין שמשון ;( ע"פ 174 / 54 שטמפפר נ' הי"מ , פ"ד י 17 , 5 ( להלן : עניין שטמפפר ;( בג"צ 610 / 78 אויב נ' שר הביטחון , פ"ד לג ; 129 , 120 , 113 < 2 > בג"צ 698 / 80 קוואסמה נ' שר הביטחון , פ"ד לה 627 , 617 ( 1 > ( להלן : עניין קוואסמה ;( בג"צ 393 / 82 אסכאן נ' מפקד כוחות צה"ל באזור יו"ש , פ"ד לז 793 , 785 ( 4 ) ( להלן : עניין אסכאן ;< בג"צ 785 / 87 עפו נ' מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית , פ"ד מב 76 , 35 , 4 ( 2 > ( להלן : עניין עפו 102 . ( ראו רבין , לעיל הערה , 1 בע' . 186

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help