sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:590

של השיטה המשפטית קבע בית המשפט כי לכל אדם בישראל מוקנית שורה ארוכה של זכויות יסוד . משמעותה של הכרה זו באה לידי ביטוי בקביעת חזקה פרשנית שלפיה תכלית החקיקה היא להגן על זכויות היסוד ולכבדן , ובביקורת השיפוטית על פעולות שלטוניות שונות הפוגעות בזכויות יסוד אלה . עם זאת , הכרה זו לא הגבילה את ריבונותה של הכנסת , כרשות המחוקקת , לשלול את זכויות היסוד הללו או לפגוע בהן באמירה מפורשת וברורה בחוק . הקבוצה הקנייה היא זו של זכויות האדם החוקתיות . אלה הן הזכויות המעוגנות בחוקי יםוד . במשפט הישראלי נקבע זה מכבר כי לחוקי היסוד יש מעמד של חוקה , ומכאן שזכויות המנויות במפורש בחוקי היסוד או אשר הוכרו כנגזרות מהם בדרך של פרשנות הן בעלות מעמד חוקתי על חוקי , וככלל לא ניתן לפגוע בהן בחוק רגיל ( אלא בהתאם לתנאים שחוק היסוד עצמו מציב . ( יש להדגיש כי ההכרה בזכויות אחדות כבזכויות חוקתיות אינה מבטלת את מעמדן של זכויות האדם הרגילות שהוכרו בעבר כזכויות יסוד ואשר לא זכו עד כה במעמד חוקתי בחוקי היסוד . בפרק זה אבחן את השאלה אם זכות יסוד לקבל חינוך ( כזכות רגילה ) מוכרת בישראל . בפרק הבא אבחן אם זכות חוקתית לקבל חינוך מוכרת בישראל . יש להעיר שאם קיימת בישראל זכות חוקתית לקבל חינוך , אין משקל רב לשאלה בדבר קיומה של זכות יסוד ( לא חוקתית ) לקבל חינוך . לעומת זאת , היעדרה של זכות חוקתית לקבל חינוך אינו פוגע בהכרה בזכות לקבל חינוך כזכות יסוד לא חוקתית , והכרה כזו היא בעלת חשיבות כשלעצמה . 80 באופן מפורט יותר , משמעותה של החזקה היא שיש לפרש את החוק כאילו לא בא לפגוע ברשימת זכויות היסוד המהוות מעין מטרייה נורמטיבית המרחפת מעל דברי החקיקה כולם . ראו א' ברק פרשנות במשפט > תשמ"ג , כרך ב : פרשנות החקיקה ) : 553 "נקודת המוצא החוקתית היבה קיומן ושמירתן של זכויות היסוד במשטר דמוקרטי . ההנחה הנה , כי המחוקק גהראשי או המשני , ( שעה שהוא מוציא מתחת ידיו דבר חקיקה , מבקש לקיים ולשמר את זכויות היסוד . מכאן , שתכליתה של כל חקיקה היא לקיים ולשמר זכויות יסוד ולא לפגוע בהן " . 81 ראו רובינשטיין ומדינה , לעיל הערה , 25 בע' 82 . 927 כפי שנקבע בפסק הדין העקרוני ע"א 6821 / 93 בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' מגדל כפר שיתופי , פ"ד מט 221 < 4 > ( להלן : עניין בנק המזרחי . (

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help