sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:584

. 4 חובת החינוך מהותה של חובת החינוך חובת החינוך נוגעת בדרך כלל בשני מישורים : הראשון - עצם החובה לפקוד את בית הספר לצורך לימוד , קרי : החובה לקבל חינוך במשך תקופה מוגדרת ( מספר השנים ;( השני - החובה לקבל חינוך הכולל תכנים מסוימים שהמדינה מכתיבה . חובת החינוך פוגעת בזכות לקבל חינוך . באופן מושגי , הזכות לקבל חינוך כוללת גם את הכוח לוותר על הזכות ( לוותר על קבלת החינוך , ( או שהיא כוללת גם את הזכות לממש את הזכות לקבל חינוך בתקופה אחרת בחיים . לכן , לכאורה , pin המטיל חובת לימוד בתקופת בית הספר היסודי או התיכון פוגע בזכות ההורים ( או הילד < שאינם מעוניינים בחינוכו של הילד בתקופה זו או בכלל . חובת החינוך נוגסת גם בזכות להשפיע על תוכני החינוך , שכן היא מתייחסת למקצועות מסוימים ומגדירה תחום שלגביו האדם חסר חופש בחירה בקשר לתוכן החינוך . אל מול חובתו של האדם להתחנך ( לפקוד את בית הספר ) עומדת זכותה של המדינה לאכוף עליו את חובת החינוך ולחייב אותו להתחנך . הצדקות לקיומה של חובת חינוך במציאות ימינו , חובת החינוך היא אחד ממאפייניו של החינוך מבחינה חברתית ותרבותית . האם ניתן להצדיק את חובת החינוך ? ניתן להצדיק את הטלתה של חובת חינוך מטעמים של טובת החברה . עמדנו על כך כי טובת הכלל יכולה לשמש הצדקה עצמאית לזכות לקבל חינוך , שכן החינוך טוב לא רק לפרט עצמו , אלא גם לכלל ( לציבור האזרחים והתושבים ) . הצדקה זו יכולה להוות בסיס לא רק להכרה בזכות לחינוך , אלא גם להטלתה של חובת חינוך . הצרכים החברתיים מחייבים הקניית מיומנויות ומקצועיות לאזרחים וכן הקניית ערכים משותפים על מנת ליצור חברה מגובשת סביבם . בחברה דמוקרטית חשוב להדגיש גם את הערך הנודע לאזרחים מחונכים המסוגלים למלא את תפקידם בקיום השלטון הדמוקרטי . אולם חובת החינוך פוגעת בחופש הפרט באופן 58 קליינברגר מציין , במאמר המוקדש ליסודות הפילוסופיים של חוקי חינוך חובה , כי הרעיון של חינוך חובה נטוע כיום במסורת של רוב המדינות בעולם . ראו קליינברגר , לעיל הערר , , 21 בע' . 217 למאמר נוסף העוסק בחובת החינוך ראו ש' נחמיאס "הצידוק לכפיית חינוך חובה" היבטים בחינוך > י' איזנברג עורך , תשנ"ב < 59 . 5 ראו רבין , לעיל הערה , 1 בע' 76 ואילך .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help