sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:581

זכותה של קבוצת מיעלש ( אתנית או תרבותית ) להשפיע על תוכני החינוך : הזכות להשפיע על תוכן החינוך הינה בדרך כלל , בפועל , זכותם של ההורים . הם מממשים אותה , בין השאר , באמצעות ההחלטה על טיב החינוך וזהות בית הספר . עם זאת יש מצבים שבהם הזכות להשפיע על תוכני החינוך מוענקת לקבוצה תרבותית , המאפשרת לחברי הקבוצה להחליט באשר לתכנים הנלמדים בבתי הספר הפרטיים של הקבוצה , שמטרתם לשמור על ייחודה התרבותי מבחינה דתית , לשונית או לאומית > או בבתי הספר הציבוריים שבני הקבוצה לומדים בהם < . בישראל קיימות חקיקה ופסיקה ענפות הנוגעות בזכות להשפיע על תוכני החינוך , במיוחד על ידי ההורים , וכבר בשלב מוקדם באופן יחסי - בשנת - 1994 קבע בית המשפט בתשלום פיצויים בשל הנזק הנפשי שגרם לילדיו כתוצאה מזניחתם ומהפרת חובות המוטלות על הורה על פי סעיפים 15 ו 17 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות , 1962-ב"תשכ ( ראו סעיף 10 לפםק דינו של השופט אנגלרד . ( 47 למאמר הדן בזכויות הקבוצתיות של המיעוט הערבי בישראל , לרבות בזכויות מתחום החינוך , ראו א' סבן "הזכויות הקיבוציות של המיעוט הערבי הפלסטיני : היש , האין ותחום הטאבו" עיוני משפט כו > תשס"ב < . 271-269 , 241 שאלה מעניינת מתעוררת לגבי היחס בין ההורים לקבוצה . לכאורה , קבוצה מקיימת בתי ספר פרטיים שבהם נלמדים תכנים שהינם ייחודיים לקבוצה ( דת , לשון , תרבות , מנהגים וכדומה . ( אולם הקבוצה אינה מחזיקה בזכות המשפטית להחליט שהילד יישלח לבתי ספר אלה . לצורך זה יש לקבל את הסכמת ההורים , שרק הם מחזיקים בזכות החוקית הפורמלית לקבל את ההחלטה אם לשלוח את הילד לבתי הספר של הקבוצה או לבית ספר אחר ( פרטי או ציבורי . ( לכאורה , ככל שהדבר נוגע בקבוצה בעלת זכויות כאמור , הזכות להשפיע על תוכני החינוך מתחלקת בין ההורים לקבוצה . מבחינה פורמלית , אין לפנינו התנגשות בין זכויות , שכן המלה האחרונה לגבי חינוכו של הילד נתונה להורים . אולם למעשה , ככל שהדבר נוגע בהורים שהם חברי קבוצת מיעוט תרבותית , לזכות ההורים אין משקל רב . ברוב המקרים , אם ברצונם של ההורים להישאר בסביבתם הטבעית ובמסגרת תרבותם , אין הם יכולים לבחור בחירה אמיתית הסותרת את זו של הקבוצה . לכן , מקום שקיימת קבוצה דתית תרבותית או לאומית , הזכות של הקבוצה הינה דומיננטית יותר בדרך כלל מזכותם של ההורים ( אף כי , כאמור , הזכויות אינן מתנגשות באופן פורמלי . ( עמד על כך המלומד Barry בהקשר בתי הספר הפרטיים של הכנסייה הקתולית הרומית , ראו . Barry , supra note 43 , at p . 207 48 ראו למשל סעיף 20 לחוק חינוך ממלכתי , 49 . 1953-ג"תשי ראו ס' גולדשטיין וו' לדרר "חופש הפרט בבחירת בית הספר מול שוויון ואינטגרציה : מגמות בפסיקתו של בית המשפט העליון" מגמות - רבעון למדעי ההתנהגות לו > תשנ"ד ) . 185

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help