sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:580

ילדיהם , והם מוכנים לקדמה לפי מידת יכולתם . ההורים אינם אינטרסנטים הרואים בילד רק אמצעי אפשרי לקידום עניין מסוים ( ואפילו יהא זה עניין נשגב ביותר , כגון מדע , דת או צדק סוציאלי . ( כלומר , ההורים , יותר מכל גורם אחר , עשויים להיות מודרכים בבחירת הכיוון של חינוך ילדם על ידי ראיית טובתו של הילד כתכלית , והרי זו הגישה היחידה העולה בקנה אחד עם הנחת היסוד של "כבוד . "האדם נימוק זה מצדיק להעניק להורים זכויות וחופש פעולה לצד חובות האפוטרופסות שהדין מטיל עליהם . חופש הפעולה המוענק להורים כולל את שיקול הדעת לקבל החלטות בשם הילד ולמען עתידו בשאלות הנוגעות בחינוכו , כגון לאיזה בית ספר לשלוח אותו , מהו סוג בית הספר שיפקוד ומה ילמד בו . הרמה הש ה" 2 נעוצה באינטרס של ההורים . ההורים כשלעצמם , ובנפרד מהאינטרס של הילד , מחזיקים באינטרס חזק להיות בעלי הזכות להשפיע על תוכני החינוך שהילד מקבל . טעם ראשון הוא בעל אופי רכושי קנייני : זכותם של ההורים לבחור את החינוך לילדם נובעת מכך שההורים השקיעו מאונם ומהונם בגידול ילדיהם , ועובדה וו היא המעניקה להם את הזכות לכוון את חינוכם לפי רוחם . כבר נכתב שכוחה של טענה זו מוגבל , שכן במדינת הרווחה המודרנית ניתן לכאורה להכיר בזכות מקבילה לקבוע את כיוון החינוך גם לציבור המאורגן , שתרם גם הוא ( מבחינה כלכלית , ( פעמים לא פחות מההורים , לגידולו של הילד . הטעם השני נעוץ בהגנה מפני שרירות הלב של השלטון והגנה על שלמות התא המשפחתי : זכותם של ההורים לקבוע את עתיד ילדם מהווה משקל נגד סכנה של אינדוקטרינציה בחינוך מצד המדינה , וכן מחזקת את הפלורליזם ואת התא המשפחתי נגד סכנת ההשתלטות של המדינה על החינוך . לסיכום , בחברה בת ימינו , חובת החינוך של הילדים מתחלקת בין ההורים שעסקו בחינוך הילד באופן מסורתי לבין מערכת החינוך הפורמלית המוחזקת על ידי המדינה . לחובתם של ההורים לדאוג לחינוך ילדיהם נלווית גם הזכות להשפיע על חינוכם ועתידם . הטעמים השונים שעמדנו עליהם מצדיקים בדרך כלל הכרה בזכות ההורים להשפיע על גורל החינוך של ילדם , אם כי תחת פיקוח מסוים מטעם המדינה . תפקידה של המדינה אמור להצטמצם בהקשר זה לדאגה למניעת הסכנה של שימוש לרעה בכוח ההורים כלפי ילדיהם ( כגון איסור על ענישה גופנית של ילדים על ידי הוריהם או הזנחת בריאותם או חינוכם . ( . ( Cambrid ge , Mass .. 2 ( 0 ) 1 ) 202 ראו דעתו של הפילוסוף ג'ון לוק בחיבורו הקלסי : ג' לוק המסכת השנייה על הממשל המדיני ( מהדורה שנייה , תשי"ט < 44 . 43 קליינברגר , לעיל הערה , 21 בע' 45 . 228 ע"פ 4596 / 98 פלונית נ' מ"י , פ '' ד נד 46 . 145 ( 1 > ראו ע"א 2034 / 98 אמין נ' אמין , פ"ד נג . 69 ( 5 > בפרשה זו נידון ערעורו של אב שחויב

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help