sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:579

הזכות לבחור את כיוונו של חינוך הילד ותכניו נתונה בדרך-כלל להורים , שכן הילד אינו מסוגל בדרך כלל לצפות מראש את תוצאות הכרעותיו ולהעריך את משמעותן , ולכן אינו יכול לבחור בחירה אמיתית . אמרנו כי הזכות נתונה להורים בדרךיכלל , שכן בשלבים מאוחרים יותר של חינוך הילד ניתן להתחשב גם בנטיותיו וברצונותיו . לכן , ההצדקה להקניית הזכות לבחור את כיוון חינוכו של הילד ולהשפיע על תוכנו להורים עומדת כל עוד הילד אינו יכול לבחור בחירה אמיתית בשל גילו הרך והיעדר בשלותו . כאשר הילד נעשה בר דעת , יש להתחשב בדעתו ובנטיותיו . היקפן של זכויות הילד הבוגר צר מזכויותיהם של המבוגרים בשל הצורך לקיים פיקוח על חינוכו . לכן מן הראוי שהחלטה על כיוון החינוך ועל בחירת התכנים של החינוך תיעשה על ידי ההורים והילד במשותף , תוך התייעצות ושכנוע . זכות המבוגר ( המקבל את החינוך ) להשפיע צל תוכני החינוך : מבוגר הזכאי לקבל חינוך , בין שמדובר בחינוך בסיסי ( שלא זכה לקבלו מעולם ) ובין שמדובר בהשכלה גבוהה , הוא בעל אינטרס ברור להשפיע על תוכני החינוך ולקבוע את כיוונו . החינוך נועד לעצב את דמותו ואת כיוונו של האדם . כאשר הזכאי לקבל את החינוך הוא אדם בוגר ובעל שיקול דעת ( גם אם הוא חסר השכלה פורמלית , ( ראוי להקנות לו , ולא לאחר , את הזכות להשפיע על תוכני החינוך . זכות ההורים להשפיע על תוכני החינוך : בהתאם לחקיקה במדינות ליברליות , האפוטרופסות של הורים על ילדיהם מטילה על ההורים חובות וזכויות . האם יש הצדקה להקנות להורים גם זכות להשפיע על חינוכו של הילד , או יש להשאיר כוח זה בידי המדינה ? ניתן לציין שתי רמות של טיעונים התומכים במתן זכויות להורים להשפיע ולכוון את חינוכו של הילד . הרמה הראשונה נעוצה באינטרס של הילד . כאמור , לילד יש אינטרס חזק לקבל חינוך הולם , ולכן הוא מחזיק גם באינטרס חזק להשפיע על תוכני החינוך הניתנים לו . אולם בהיעדר יכולת אמיתית לקבל החלטות הנוגעות בעצמו , יש לחפש גוף שיהיה ראוי להטיל עליו את החובה לקבל את ההחלטות למען הילד . בהתאם להשקפה הליברלית , מבין כל הגורמים האפשריים , משפחתו של הילד ( קרי : הוריו ) היא הגורם המתאים ביותר לשאת באחריות זו . הקשר הטבעי של אהבה ודאגה שקיים בין הורים לילדיהם מניע את ההורים לרצות בטובת 40 קליינברגר , לעיל הערה , 21 בע' 41 . 227 ראו בהקשר זה את דעת המיעוט של השופט דאגלס בפסק הדין האמריקאי הנודע : Yoder . 42 . case , supra note 13 , at p . 242 et seq ראו סעיף 15 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות , B . Barry Culture and Equality : An Egalitarian Critique of Multiculturalism 43 . 1962-ב"תשכ

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help