sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:576

כחלק מהזכות החוקתית של כל אדם לקבל חינוך . זה המצב בפועל במדינות רבות במערב אירופה . בשל הקשיים התקציביים הגדולים הכרוכים במימון השכלה גבוהה לכל , ניתן להגדיר מטרה זו באופן פרוגרסיבי ולהתקדם אליה בהדרגה . זכותן של קבוצות : היבט נוסף של הזכות לקבל חינוך מטעם המדינה הינו התמיכה הניתנת לבתי ספר פרטיים באופן כללי , והתמיכה הניתנת לבתי ספר פרטיים של קבוצות מיעוט באופן ספציפי . הזכות לקבל תמיכה בבתי ספר אלה נובעת מן הזכות של יחידים או של קבוצות להשפיע על תוכני החינוך שיקבלו ילדיהם . זהו פן הכורך יחדיו את הזכות הפוזיטיבית לקבל חינוך עם הזכות הנגטיבית לבחור ולהשפיע על תוכני החינוך . קשר זה נובע מהעובדה שחלקים נרחבים של הזכות להשפיע על תוכני החינוך ( שנעסוק בה בהמשך ) אינם אפקטיביים ללא עזרת המדינה במימושם . כך , למשל , הזכות להקים בתי ספר פרטיים קשה ביותר למימוש ללא סיוע . אזרח בודד או אף קבוצת אזרחים יתקשו כיום להקים בית ספר פרטי מודרני , על כל המשתמע מכך , ללא סיוע מסיבי של המדינה . באופן דומה , גם זכויות בחינוך שהחוק מעניק לקבוצות מיעוט , מטעמים תרבותיים , דתיים , לשוניים או לאומיים , עלולות להיות חסרות משמעות ללא סיוע מצד המדינה . . 2 הזכות להשפיע על תרכני החינוך מהותה של הזכות להשפיע על תוכני החינוך וההצדקות להכרה בה לאחר שעסקנו בזכות לקבל חינוך , נפנה לדון בזכות להשפיע על תוכני החינוך . בשל קיומה של חובת חינוך , הזכאים לקבל חינוך אינם חופשיים לבחור את החינוך באופן חופשי , אם כי יש להם השפעה מסוימת על התכנים של החינוך . הזכות להשפיע על תוכני החינוך יכולה ללבוש פנים אחדות . להלן רשימה לא סגורה של סוגי עניינים שיש להתייחס אליהם : 31 בשל העלויות הגבוהות , קיימות גם מגמות הפוכות של מדינות שבהן יש מעבר ממודל של מימון השכלה גבוהה חינם במימון המדינה למודל של מימון השכלה גבוהה על ידי הפרט או באמצעות הלוואות מדינה . מודל של הלוואות מדינה עשוי להתאים למימון מקצועות כגון משפטים או מקצועות חופשיים אחרים , שבוגריהם צפויים להשתכר היטב . 32 ראו י' תמיר "כרוניקה של כישלון ידוע מראש" החינוך לקראת המאה העשרים ואחת ( ד' חן עורך , תשנ"ה ) , 435-434 , 425 שם עומדת המחברת על הקשר בין עיקרון הרב תרבותיות לבין הצורך של מדינה להגן ולתמוך במוסדות החינוך של קבוצות מיעוט . 33 על חובת החינוך ראו להלן בפרק ב 4 למאמר .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help