sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:570

. 1 הזכות לקבל חינוך מהותה של הזכות לקבל חינוך וההצדקות להכרה בה הזכות לקבל חינוך כשמה כן היא : זכותו של הפרט לקבל חינוך ושירותי חינוך מטעם המדינה ובמימונה . זו זכות בעלת אופי פוזיטיבי , שכן היא מטילה על המדינה "חובת עשה" לספק חינוך ולממנו למען בעלי הזכות . האופי הפוזיטיבי המאפיין את הזכות לקבל חינוך קושר זכות זו למשפחת הזכויות החברתיות בנות הדור השני . הזכות לקבל חינוך חינם במימונה של המדינה משתרעת בדרך כלל על פני כל התקופה של לימוד החובה ( חינוך יסודי ותיכוני ) . מעבר לכך , בחלק ממדינות הרווחה המערביות , הזכות לקבל חינוך מהמדינה משתרעת מעבר לתקופת לימודי החובה . אפשר לציין הצדקות אחדות להכרה בזכות לקבל חינוך . ההצדקה הראשונה להכרה בזכות לקבל חינוך היא שהחינוך מהווה בסיס לאוטונומיה של הפרט ולזכויות לחירות ולכבוד . בהתאם לטענה זו , לאדם יש אינטרס חזק לקבל חינוך מהמדינה , שכן החינוך בחברה המודרנית הוא תנאי לקיומה של חירות ולהגשמתה . ללא חינוך , החירות מאבדת מערכה . ערך בסיסי נוסף , המצוי בקשר הדוק עם המושג , "חירות" הינו כבוד האדם . ניתן לומר , כי לאדם יש אינטרס חזק לקבל חינוך מהמדינה , שכן החינוך הוא תנאי לכבודו של האדם ( במובן הרחב . ( ראשית , הזכות לחינוך מתקשרת לכבוד במובנו החיצוני . בחברה בעלת יסודות מריטוקרטיים , כמו החברה המערבית , כבודו החיצוני של האדם מושפע במידה רבה מהישגיו בתחום ההשכלה , היות שאלה מהווים אמת מידה מרכזית להערכת טיבו , יכולותיו וסיכוייו בכל אשר יפנה . מכאן נובעת חשיבות החינוך בבניית מעמדו 7 על חובת החינוך ועל הצדקותיה נדון להלן בפרק ב 4 למאמר . 8 יש גם נימוקים נגד הכרה בזכות לחינוך , אך לא אעסוק בהם במסגרת זו , שכן הם נובעים מטעמים כלליים נגד הכרה בזכויות חברתיות בכלל , ולא בטעמים נגד הכרה בזכות לחינוך ככזו . על כך ראו גביזון , לעיל הערה , 2 וכן רבין , לעיל הערה , 1 בע' 9 . 95-82 הפילוסוף ישעיהו ברלין העמיד בחיבורו הנודע ניסוח בהיר של רעיון זה . ראו י' ברלין ארבע מסות על חירות > תשל"א ) '' : 51-50 חשוב להבחין בין חירות לתנאי הגשמתה . אם אדם הוא עני , או נבער או חלוש מדי מהשתמש בזכויותיו החוקיות , כי אז אין לחירות שזכויות אלו מעניקות לו כל משמעות לגביו , אך אין היא נכחדת בשל כך . ד / 7 , יבד , לקדם חינלך ... אינה נעשית דוחקת פחות מפני שאין היא מכוונת , בהכרח , לקידום החירות עצמה , אלא לקידום התנאים שבהם בלבד יש לחירות ערך , או לקידום ערכים העשויים להיות בלתי תלויים בה " . ( ההדגשה שלי - י' 10 ( . 'ר מלשון "מריטוקרטיה" - שלטון בעלי הכשרונות .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help