sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:564

נכונה , ניתן להעלות הצדקות שונות לפגיעה במסגרת פסקת ההגבלה , אך ספק רב אם דיון זה ראוי שייערך כדיון חוקתי . ו . סיכום במישור הבינלאומי ניתן למצוא שורה ארוכה של "זכויות" מתחום העבודה שספק אם אכן ניתן לכנות את כולן "זכויות" ומהו בדיוק מעמדן . בין אלה ניתן למנות , לדעת רבים , את ה"זכות . "לעבוד גם כאשר היא מעוגנת , מעמדה ותוכנה של זכות זו אינם ברורים . מטרת מאמר זה היתה לבחון את ההצדקה ל"זכות לעבוד" ואת השאלה אם יש בסיס לעיגון חוקתי של זכות זו . מסקנתי הינה כי הזכות לעבוד משקפת את חשיבות העבודה לפרט מבחינה אישית וחברתית ( להבדיל מכלכלית , ( וככזו היא מהווה מרכיב חשוב בהגנה על כבוד האדם וחירותו ובמתן תוכן לערך בסיסי זה . על כן , לא רק שמדובר , "זכות"ב להבדיל מאינטרס סתם , אלא שראוי להעניק לה מעמד חוקתי , לכל הפחות הצהרתי . ייתכן שזה אחד מאותם מקרים שבהם הדרך אל היעד חשובה מן היעד עצמו . על מנת לאפיין את הזכות לעבוד ואת הפוטנציאל החוקתי שלה , נדרשתי להבחין אותה מזכויות חברתיות אחרות , כגון הזכות לבריאות , הזכות לחינוך או הזכות לדיור . יודגש כי בעניין רחב זה לא התיימרתי במסגרת מאמר זה אלא להעלות על הכתב מחשבות ראשוניות . אולם מסקנתי > הטנטטיבית < הינה כי לזכויות כבריאות , חינוך או דיור יש גרעין של זכות אישית , שלגביו ראוי שתהיה ביקורת חוקתית מלאה ( בדומה לביקורת החוקתית על הפרת זכויות אזרחיות . ( עם זאת , לכל אחת מזכויות אלה יש גם , "מעטפת" שבה הזכות אינה למעשה אישית , אלא זכות שניתן לכנותה , "קהילתית" שהרי אין לאדם זכות אישית כי יוקצו משאבים רבים יותר לתחום מסוים בבריאות , למשל . במקרה של הפרת מעטפת הזכות , מן הראוי שבית המשפט יהיה מודע לכך שהופרה זכות יסוד - ועל כן , ברמה ההצהרתית , הזכות צריכה לכלול גם את המעטפת . אולם מאחר שכל התערבות לטובת מעטפת הזכות תשפיע מהותית על קביעת סדרי העדיפויות של החברה , אין מקום לביקורת חוקתית על חוקים בנסיבות כאלה . כך לגבי זכויות חברתיות אחרות . אולם ניסיתי להראות כי אין להתייחס לכל הזכויות המכונות "חברתיות" כאל מקשה אחת . ל"זכות לעבוד" כלפי המדינה אין כלל "גרעין" במובן שפורט לעיל . על כן אין מקום לביקורת חוקתית על בסיס זכות זו . ועם זאת , המלצתי הינה לעגן בחוק יסוד את הזכות לעבוד ברמה ההצהרתית . השאיפה היא שבכך תינתן חשיבות

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help