sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:562

נותרה השאלה אם יש מקום לעיגון הזכות לעבוד ברמה ההצהרתית בלבד ( רמה . ( 2 בהקשר זה הועלו בספרות העוסקת בזכויות חברתיות שתי עמדות מנוגדות . מחד גיסא , עיגון כזה הוא בעל חשיבות עקרונית וחינוכית , שכן יש בו כדי להבהיר לכל הגופים הציבוריים , כמו גם לציבור בכללותו , את החשיבות שהחברה מייחסת לזכות זו . הצהרה במסמך חוקתי כי מוטלת על המדינה חובה - גם אם לא אכיפה - לפעול להשגת תעסוקה מלאה , הן באמצעות מדיניות כלכלית שתביא לידי יצירת מקומות עבודה ( טובים , ( הן באמצעות הכשרת עובדים והן באמצעות הפעלת שירות תעסוקה , עשויה להשפיע על השיח הציבורי ועל דרישות הציבור מנבחריו . מנגד , קביעת הזכות לעבוד כזכות הצהרתית בלבד , ללא הגנה , עשויה להנציח את מעמדה הנחות של זכות זו בהשוואה לזכויות אחרות . את ההכרעה בין שתי עמדות לגיטימיות אלה מספק לדעתי שיקול נוסף , המתעורר במדינות שבהן לזכויות חוקתיות יש תחולה ( ולו עקיפה ) גם במגזר הפרטי . זה המצב בישראל . בכלל זה יש לזכויות החוקתיות תחולה מסוימת במסגרת יחסי עובד-מעביד . לכך יש חשיבות רבה לענייננו . זכות הקניין וחופש החוזים - המיטיבים בדרך כלל עם המעביד - זכו זה מכבר בעיגון חוקתי , הדבר שבית המשפט מנוע מלהתערב גם לשם הגנה על הגרעין . יש בכך הכרה בעובדה שקביעת גבולותיו של הגרעין תושפע מתפיסה כללית כלשהי התואמת את המקובל בחברה נתונה לגבי גרעין הזכות . לצורך קביעת הגבול לא יידרשו השופטים לעיון בספרי התקציב , אלא אך לחיות בתוך עמם ולגבש תפיסה התואמת את המוסכמות החברתיות בנוגע למינימום של בריאות , של חינוך או של דיור הכרחיים . הפתרון המוצע לגבי זכויות אלה הינו אם כן זה המוזכר כרמה 4 לעיל , אך בהכרח יש בו שילוב של רמה 5 גם כן . 110 שתי עמדות אלה מופיעות בתמצית אצל ר' גביזון "עיגון חוקתי לזכויות חברתיות וכלכליות " ? נייר עמדה שהוגש למועצה הציבורית שליד המכון הישראלי לדמוקרטיה , אוקטובר . visited on 3 / 3 / 2003 ) [ URL : http . 7 / www . idi . org . il / hebrew / article . php /? id = 593 ] ( last : 2002 111 א' ברק "זכויות אדם מוגנות והמשפט הפרטי" ספר קלינגהופר > תשנ"ג < ; 163 דב"ע נג 3-17 / טועמה - טכנו גומי ליסיצקי בע"מ , פד"ע כה . 239 , 227 בהקשר הספציפי של הזכות לעבוד , החלת הזכות במשפט הפרטי מתיישבת היטב גם עם הגישה המבקרת , שלפיה יש לצמצם את "הפרטת" זכויות האדם להקשרים של מניעת שימוש לרעה בכוח חברתי כלכלי במצבים של אי שוויון ממוסד ( פ' רדאי '" הפרטת זכויות האדם' והשימוש לרעה בכוח" משפטים כג ( תשנ"ד < . < 21 112 זכות הקניין באופן מפורש בסעיף 3 לחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו , וחופש החוזים באופן משתמע כחלק מחירות הפרט ( ע"א 294 / 91 חברת קדישא גחש"א "קהילת ירושלים" נ'

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help