sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:561

אינה יכולה לסייע כאן . לכן מוצע לקבוע את הגבול בין התערבות לאי התערבות באמצעות ההבחנה בין גרעין ( של זכות אישית ) למעטפת . הקושי הינו , כמובן , בהגדרת ה"גרעין" ובהבחנת אותו גרעין מהמעטפת , ועוד יותר מכך בעובדה שעל בית המשפט עצמו תוטל המשימה להבחין ביניהם . במובן מסוים , הפתרון המוצע מאפשר בכך "לחתול לשמור על ; "השמנת בית המשפט עצמו יקבע מתי אסור ומתי מותר לו להתערב . פתרון כזה אינו סביר מבחינתם של אלה שאינם נותנים אמון במערכת המשפט ומתנגדים לעצם הביקורת החוקתית ; אולם מרגע שהכרנו בסמכות ביקורת כזו , ממילא הכרנו גם באפשרות ששופטים יעשו שימוש בסמכותם בניגוד לדעתנו . גם ללא עיגון של זכויות חברתיות , בכל הליך חוקתי בית המשפט קובע לעצמו את גבולות ההתערבות . ואם רוב בתי המשפט נמנעים מקבלת החלטות שיש להן השלכות תקציביות מהותיות , אין זה בגלל היעדר זכויות חברתיות או מפני שהחלטות כאלה אינן אפשריות , אלא מתוך החלטה מודעת להגביל את עצמם . במובן זה הצעתי תואמת את המציאות בפועל בהתייחס לזכויות האזרחיות . לאור זאת ייתכן שניתן לנקוט באותו פתרון , ולהגדיר מגבלה זו בחוקה עצמה , גם בהתייחס לזכויות אזרחיות , ובכך למנוע את הקושי ההצהרתי הנובע מהגדרת הגנה פחותה לזכויות . "חברתיות" אולם אפשרות זו דורשת בחינה מעמיקה יותר , החורגת ממסגרת מאמר זה . המסקנה היא שלגבי הזכות לעבוד , כמו גם לגבי המעטפת של הזכות לבריאות , לחינוך או לדיור , אין מקום להקנות לבתי המשפט סמכות לפסילת חוקים , או אפילו סמכות להצהיר על הפרת הזכות ( רמת הגנה , ( 3 כאשר ההכרעה בשאלה אם הופרה הזכות באופן שאינו מוצדק תלויה במידה רבה בשיקולים של קביעת סדרי העדיפויות החברתיים . בשיקולים כאלה אין בית המשפט יכול או צריך להתערב , לפחות לא ברמה הפרטנית של חלוקת עוגת התקציב . 108 תיאורטית קיימת גם אפשרות שה"גרעין" יוגדר בחוקה עצמה , אולם אפשרות זו אינה נראית לי מעשית ואף לא רצויה , שכן חוקה אמורה להתמודד עם נסיבות בלתי צפויות כמו גם עם שינויים תקופתיים בתפיסות חברתיות . 109 במאמר מוסגר יצוין , בהתייחס לזכויות החברתיות בעלות הגרעין , שגם אם לא ניתן לקבוע מראש במדויק את קו הגבול בין הגרעין למעטפת , ברור כי מיקומו של קו זר , תלוי , במידה כזו או אחרת , במשאבים המצויים ברשות המדינה . טיפול רפואי חיוני להארכת חייו של אדם אינו בהכרח בתחום הגרעין של הזכות לבריאות במדינה שנאבקת במחסור קיצוני במשאבים , כדרום אפריקה , אולם ייתכן שהזכות לאותו טיפול תיחשב לחלק מהגרעין בישראל ( ראו לעיל הערה . ( 67 השאלה מה ייחשב לקורת גג מינימלית או להגשמה של גרעין הזכות לחינוך תלויה אף היא בהכרח במשאבים העומדים לרשות המדינה . אולם אין משמעות

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help