sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:559

שמן הראוי שתיעשה על ידי נבחרי העם , על אף הבשלים . ייתכן שאנו מעדיפים להשקיע את משאבינו המוגבלים למטרות אחרות , חשובות לא פחות . יתר על כן , לא ברור כלל שיש עדיפות לצמצום האבטלה בכל מחיר . לדוגמה , האבטלה בארצות הברית נמוכה בהרבה מאשר במדינות יבשת אירופה , אולם איני סבור כי הזכות לעבוד , וזכויות העובדים בכלל , זוכות בהגנה טובה יותר בארצות הברית ; להיפך . הרי ההצדקה שפורטה בחלק ג לעיל לימדה אותנו כי איכות העבודה - האפשרות שהיא מזמנת למילוי הצרכים האישיים החברתיים - חשובה לא פחות מעצם קיומה . כמובן שמדינות אירופה יכולות לספק הצדקות להפרה לכאורה של הזכות לעבוד , שהרי , כזכור , הזכות אינה מוחלטת בכל מקרה ; אבל האם לבית המשפט יש כלים להכריע בסוגיה כזו מבלי שהמרכיב הדומיננטי בהכרעה יהיה דעתו הסובייקטיבית של השופט ? דומני כי בנסיבות כאלה התשובה שלילית . המרכיב של קביעת סדרי עדיפויות הינו גדול ומרכזי בהקשר זה מכדי שנוכל למסור את ההכרעה הסופית לגוף שאינו נבחר . לפיכך ברור כי רמת הגנה 6 אינה מתאימה . היש הצדקה להגנה חוקתית מופחתת , דהיינו באחת מרמות ההגנה 2 עד ? 5 לפני שנגבש עמדה , מן הראוי לתת את הדעת על ההבחנה שהוצעה לעיל בין הזכות לעבוד לזכויות חברתיות אחרות שיש להן גרעין של זכות אישית כלפי המדינה . משנפלו הטענות בדבר הבדל מהותי איכותי בין זכויות "אזרחיות" , "חברתיות"ל אין כל סיבה לחשוב שהזכות לקורת גג , לחינוך בסיסי או לטיפול רפואי מינימלי חשובות פחות מחופש הביטוי , מחופש ההתאגדות או מזכות הקניין . הגרעץ של הזכות לחינוך , לבריאות ולדיור זכאי בעיני להגנה חוקתית מלאה ( רמה 6 לעיל ) בדיוק כמו זכויות אזרחיות . מה לגבי המעטפת ? הפתרון המתאים למעטפת של אותן זכויות עשוי להתאים גם לזכות לעבוד . בהקשר זה אנו מכירים בחשיבות של אותן זכויות , דהיינו בחשיבות החינוך , הבריאות והדיור , גם מעבר לרמה המינימלית ביותר , ובחשיבות העבודה גם מעבר לזכות לתנאי מחיה מינימליים או לחופש בחירת העיסוק . עם זאת , מעבר לאותו גרעין , רמת ההגנה האפשרית תלויה במשאבים הקיימים ובסדרי העדיפויות לגבי חלוקתם . בעניין זה אין בית המשפט יכול להחליף את הגופים הנבחרים ולא ראוי שיעשה כן . פסק דין שיורה על הקצבה נוספת משמעותית לבריאות , לדוגמה , עשוי לבוא על חשבון זכויות אחרות , כגון חינוך , עבודה או דיור , או על חשבון הביטחון האישי ( באמצעות פגיעה בתקציב ביטחון ) וכיוצא בזה . איני רואה קושי בכך אם אותה הקצבה נוספת נועדה להגן על , ; 'הגיעי על הזכות לטיפול רפואי בסיסי למשל , כפי שאיני רואה קושי בפסיקה שנועדה להגן על חופש הביטוי או על השוויון ויש לה השלכות תקציביות . אך מעבר לרמה בסיסית זו , התחרות על המשאבים המוגבלים נעשית העיקר , ואין 104 להבחנה בין גרעין למעטפת ראו לעיל פרק ד למאמר .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help