sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:557

בית משפט אינו יכול להחליט על רמת ביקורת מופחתת ללא בסיס עקרוני כלשהו , ובהיעדר 95 בסיס כזה , מן הראוי שיימנע מכך . אם כן , עיגון חוקתי של זכויות חברתיות עשוי להביא לידי מעורבות של המערכת השיפוטית בקביעת סדרי העדיפויות של החברה במידה גדולה בהרבה מזו המוכרת לנו במסגרת ההגנה על זכויות אזרחיות ; ולא ניתן לפטור חשש זה בהסתמכות על ההנחה שבתי המשפט ייטו להימנע מהתערבות מופרזת . האם נובע מכך כי אין מקום לעגן זכויות חברתיות בחוקה ? לאו דווקא . אולם לדעתי , נובע מכך בהחלט שמידת ההתערבות המקובלת בהגנה על חופש הביטוי אינה מתאימה להגנה על הזכות לעבוד כזכות קהילתית , למשל . ככלל , יש מקום להכיר במורכבות של כלים משפטיים ולהימנע מכפיית פתרונות חד ממדיים ואחידים . אין הכרח שזכויות חברתיות יזכו באותה הגנה כזכויות אחרות , וגם אין סיבה מיוחדת לאחד את כל הזכויות המכונות "חברתיות" תחת פתרון אחיד . יתר על כן , אם נבחן את הזכות לעבוד באופן פרטני , יש לבחון את דרך העיגון הרצויה בהתייחס לזכות כלפי המדינה ולזכות כלפי המעביד בנפרד . באופן כללי וסכמתי ניתן לומר שקיים מדרג של שישה פתרונות אפשריים המוכרים לסוגיית העיגון של זכויות חברתיות : ( 1 ) לא לעגן את הזכות כלל > כך במרבית החוקות בעולם המערבי ( 2 ) . ( עיגון הצהרתי בלבד , שאינו ניתן לאכיפה בבתי המשפט ( זה המצב באירלנד ובהודו למשל ) . וריאציה של רמה זו הינד , השפעה עקיפה של אותו עיגון הצהרתי על פסיקת בית המשפט ( מודל "התחולה העקיפה" של חוקי היסוד ( 3 ) . ( לבית המשפט סמכות להצהיר על הפרת הזכות החוקתית , אך לא לתת סעדים אופרטיביים כלשהם an בהתייחס לכלל הזכויות , המצב באנגליה ) . % . Davidov , supra note 90 95 להכרה בצורך בפתרון ביניים , ראו למשל : 97 . Constitutions Do ( New York , 2001 ) 221 and on C . R . Sunstein Designing Democracy : What הן באירלנד והן ( בעקבותיה ) בהודו מופיע בחוקה פרק שכותרתו State Policy " "Directive Principles of ( כך בהודו ; באירלנד מופיע , ( Social Policy ובפתחו נאמר במפורש ( בסעיף 37 בחוקה ההודית ובסעיף 45 בחוקת אירלנד ) כי לא ניתן לאכוף את הוראות פרק זה בבית משפט . בהודו נאמר עם זאת כי העקרונות המפורטים באותו פרק הם עקרונות יסוד המחייבים את המדינה . . Human Rights Act , 1998 ( UK ) 98

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help