sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:528

שנידונו בתחילת המאמר ובפרק זה , קרי שזכויות הן כלי חשוב בעל משמעות נורמטיבית ורטורית לדיון בתגובות החברה על הצרכים האנושיים , ושזכויות , אם מתייחסים אליהן ברצינות , הן יותר משאיפה גרידא : הן מהוות מחויבות לפעולה , והגשמתן אינה דבר פשוט ; היא תוצאה של משא ומתן מורכב בין גופים שונים , פרטיים וציבורים , והיא מושגת כתוצאה מעבודה פוליטית ומשפטית . עבודה זו , אף שעליה להיות אוניוורסלית , חייבת להיות ממוקדת בחברים הפגיעים ביותר וחסרי המשאבים ביותר בחברה , ולראות לנגד עיניה את האדם הקונקרטי וצרכיו . בהקשר של בריאות , עלינו לבחון במיוחד כיצד הכלי של הזכויות מאפשר לנו להקדיש תשומת לב לאי שוויון , לכאב ולסבל , ולנסות להפחיתם . יש לנקוט בתחום הבריאות - כמו בכל תחום - גישה המתייחסת לזכויות לא כאל דבר אינדיווידואליסטי אטומיסטי , אלא מכירה בתלות ההדדית של בני האדם ומדגישה את העקרונות שהם הם עקרונות החוק , קרי שוויון , עזרה הדדית וצדק . גישה זו אין בה כדי להתעלם משאלת התקצוב ומן הצורך בקביעת סדרי עדיפויות . נקודת המוצא לגישתי היא שכדברי השופט חשין בעניין מכבי , מקום ששם הזכות , שם הסעד . כאשר מדובר בזכות , חובת המדינה למצוא את התקציב המתאים , ואין היא יכולה להתנער מאחריות לזכות בטיעון של היעדר תקציב . מותר למדינה , במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי , לקבוע סדרי עדיפויות , מותר לה להעדיף טיפול אחד על משנהו כי הוא חיוני יותר או יעיל יותר או זול יותר , ובלבד שמתקיימת ההגנה על הזכות במובנים שדיברנו עליהם לעיל : הגנת הגרעין של הזכות , שמירת עקרונות הנגישות ( לרבות הכלכלית , ( השוויון והעקרונות האחרים , וודאות שהמדינה מוכיחה מחויבות לנושא ויישום הדרגתי מתמשך . אחת הדרכים לפתרון הבעיה היא המנגנון של ועדות החריגים , היכול להבטיח , יחד עם הרעיון שטרם מומש להקמת קרן לטיפולים חריגים , את קיום הזכות גם במצב של סל מוגבל . מנגנונים אלה , אם יעמדו בתנאים הריוניים והמהותיים שאליהם התייחסו בתי הדין , במיוחד השופטת ארד בפסק דינה בעניין שטרית ובדעת המיעוט שלה בעניין בן צבי , עשויים להבטיח כי לחולים שהטיפול שנקבע בסל אינו מתאים להם מסיבות אינדיווידואליות ייפתח פתח לקבלת טיפול או תרופה אחרים אם הם דרושים להצלת חיים , להארכתם או לאיכותם . 231 ראו חלק ב . 3 . למאמר . 232 ראו שלו , לעיל הערה , 4 בעי 233 . 265-263 לעיל הערה . 157

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help