sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:498

היה מוציא את העדכון של עלות הסל מדי שנה משיקול הדעת של שרי הבריאות והאוצר , המותנה בהחלטות התקציביות המשתנות , והיה מבטיח עדכון של עלות הסל לפי פרמטרים רלוונטיים בצורה טובה הרבה יותר ממדד יוקר הבריאות הנוכחי . מועצת הבריאות הפועלת מכוח החוק המליצה המלצה דומה בתוכנה לשינויו של מדד יוקר הבריאות , כך שיבטא את העלויות האמיתיות של מערכת הבריאות בישראל וימנע היווצרות גירעון במימון המערכת בעתיד . גם המלצותיה של מועצת הבריאות כללו התחשבות בגידול האוכלוסייה והזדקנותה וכן בשינויים טכנולוגיים . המלצתה של מועצת הבריאות לא היתד . לערוך שינוי חקיקתי , אלא להפעיל את סמכות השרים מכוח סעיף > 9 ב < 30 לחוק , המתיר להם , בהמלצת מועצת הבריאות , לשנות בצו את הרכבו של מדד יוקר הבריאות או לעדכן את עלות הסל לקופות בשל השינויים הדמוגרפיים שחלו באוכלוסייה . אחרי ששרי האוצר והבריאות לא נענו להמלצה של מועצת הבריאות , פנו קופות החולים בעתירה לבג"צ , ובה ביקשו שבג"צ יורה לשרים לפעול בהתאם להחלטתה של מועצת הבריאות , וזאת לאור סמכות השרים הקבועה בסעיף > 9 ב < 30 לחוק . בג"צ פסק כי על השרים להידרש להחלטתה של מועצת הבריאות , לדון בה לגופה , לקבוע ממצאים , להסיק מסקנות , ורק לאחר כל אלה להחליט ולנמק את החלטתם כיאות . הנימוקים שהשמיע השופט חשין בפסק דין זה חשובים מעבר להקשרו הספציפי , וזאת בשל הדגש המושם באופי הזכויות שבחוק ביטוח בריאות שבית המשפט דן בהן . החוק קובע , ציין השופט חשין , זכאות של תושבי המדינה לקבלת שירותי בריאות המנויים בחוק . זכותם עומדת כלפי קופות החולים , והמדינה אחראית למימון הסל של שירותי הבריאות . מקור המימון שבסעיף ) 13 א , ( 5 >< שקובע כמקור למימון הסל "סכומים נוספים מתקציב המדינה כפי שייקבעו מדי שנה בחוק התקציב השנתי ואשר ישלימו את מימון עלות הסל לקופות בניכוי , " [ ... ] שונה מיתר מקורות המימון . זהו מקור משלים , ושומה על הכנסת והממשלה לשקול את השלמת החסר על דרך קביעה של סכומי מימון בתקציב המדינה , כעולה גם מסעיף > 3 ב < לחוק , הקובע כי "המדינה אחראית למימון סל שירותי הבריאות מהמקורות המנויים בסעיף . " 13 חובתה זו של המדינה הינה חובה מהותית שעליה למלאה במלואה , ולא תישמע מפיה הטענה כי טעמי תקציב מונעים אותה מלעמוד בנטל . "מקום שם הזכות שם הסעד " , קבע בית המשפט . קרי , במקום שבו חוק מטיל עליה חובה מהותית , לא תישמע המדינה בטענה של היעדר תקציב . עם זאת עולה השאלה : האם חובה על המדינה גם לממן עדכון במסגרת סעיף > 9 ב , < 30 או שמא זו סמכות שברשות , להבדיל מסמכות החובה שבמסגרת סעיף ) 9 ב , < 1 >< העוסק בעדכון האוטומטי של הסל במסגרת מדד יוקר הבריאות ? סעיף ) 9 ב < 10 נועד , כך קבע בג"צ , לעדכון בלבד של עלות הסל , בעוד שסעיף > 9 ב < 3 >< עוסק בשינוי התשתית . בכל מקרה , לנוכח העובדה שהכל 157 בג"צ 2344 / 98 מכבי שירותי בריאות נ' שר האוצר , פ"ד נד ) 729 < 5 > להלן : עניין מכבי . (

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help