sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:428

הממשלה לשקול ולקבוע מדיניות ומותירה לה שיקול דעת רחב לגבי הדרכים למימוש הזכות , נותר עדיין תפקיד לבתי המשפט . העיקרון של הפרדת הרשויות בדמוקרטיה מתיר , ואף מחייב , להתערב לפחות כדי להזכיר לממשלה את חובתה האמורה . בהנחה מינימליסטית זו לא יקבע אומנם בית המשפט בעצמו כיצד על הממשלה לפעול , אלא רק ימנע אותה מלהתעלם , לעצום עיניים או להתנכר לחובתה . אפילו תפיסה מינימליסטית ביותר לגבי תפקיד המערכת השיפוטית מתיישבת איפוא עם ההכרה העקרונית בעצם השפיטות של זכויות חברתיות . כל בתי המשפט המנהליים בכל שיטות המשפט הדמוקרטיות נזהרים לא לשים עצמם בנעליהם של בעלי הסמכות המקצועית , אולם אין הם מתבטלים מפניהם , ואלה אינם חסינים מפני ביקורת שיפוטית . ראינו שהדגם של הזכות לתנאי קיום נאותים מותיר מקום משמעותי לשיקול דעת של הממשלה בעיצוב תוכנה של הזכות . אכן , תוכנו של שיקול הדעת האמור ראוי שיושפע מן ההליך הפוליטי . אולם עמידה על עצם קיום החובה להפעיל את שיקול הדעת ועל ההיבטים הצורניים של אופן הפעלתו הם בוודאי עניין לביקורת שיפוטית . תפיסה פרוצדורלית של התפקיד השיפוטי מתיישבת גם עם שימוש במכשיר של אכניידרך . ( benchmarks ) הממשלה אינה חייבת רק לתכנן ; היא חייבת גם להגדיר לוח זמנים ואבני דרך לקראת השגת המטרה . ראינו שיש כלים מתודיים לכך בתחום הבטחת הצרכים האנושיים הבסיסיים . הקורא הישראלי אינו צריך להיות מופתע . בשנים האחרונות מוגשות לבג"צ עתירות רבות שעניינן חיוב המדינה לספק שירותים חברתיים . ארגון עדאללה , שהוא עמותה לקידום זכויות האזרח של המיעוט הערבי בישראל , רשם לעצמו בעשור האחרון שורה של הישגים כאשר הביא בעזרת הבג"צ לידי הקמת מרפאות ומוסדות חינוך במגזר הערבי . המועצה לשלום הילד , אף היא עמותה לבר ממשלתית , הביאה בדרך דומה לידי הקמת "מעון נעול" למגזר הערבי ( הכוונה למוסד סגור להחזקת עבריינים קטינים במקום בית סוהר המשמש לבגירים . ( ברוב המקרים האלה הושגה התוצאה ללא פסק דין מנומק . היה די בכך שבג"צ אילץ את הרשויות לקבוע תוכנית ולוח זמנים ועמד מקרוב על ביצועה . במקרים כגון אלה העתירה נותרת בדרך כלל תלויה ועומדת , ופרקליטות המדינה נדרשת לדווח על ההתקדמות מזמן לזמן , ברוב המקרים זה סעד יעיל : העתירות נמחקות בלא פסק דין עקרוני , אך לאחר השגת יעדן המעשי . הטכניקה קיימת איפוא והיא נעשתה והפכה מקובלת בישראל עוד לפני שנתנו לכך עוגן שיטתי . 65 . C . Fabre "Constitutionalising Social Rights" 6 J . Polit . Phil . ( 1998 ) 263 , 280-283 64 על זכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות של הערבים בישראל ראו מ' דאלל "חברה , כלכלה ומשפט : הרהורים , "ביקורתיים המתפרסם בקובץ זה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help