sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:405

האדם האחרות . רבה איפוא החשיבות של המימד הכמותי הדיפרנציאלי , בוודאי לגבי מדינות שבהן עיקר הליקויים בתחום זכויות האדם בכלל והזכויות החברתיות במיוחד טמון ביישומן הבלתי שוויוני . שנית , בעזרת כלים אלה ניתן לקבוע 0 ף כמותי שישמש להערכת מגמות ולקביעת יערים לאומיים . כאן המקום להדגיש את החשיבות של עצם הנכונות להתבונן במציאות באמצעות כלים מחודדים ולהעריכה מנקודת ראות של מטרת היישום של זכויות האדם החברתיות , בחברה דמוקרטית שיש בה שקיפות , השלב הבא אחרי פרישת נתונים שיטתית הוא בדרך כלל גיבוש מדיניות לאומית , ובה יעדים ולוחות זמנים ( בין ביוזמת הממשלה ובין לאחר דרישה ציבורית . ( הרי לא כל ההפרות של זכויות האדם בעולם מקורן בתוכנית מכוונת מצד הממשלות ! חלק משמעותי נובע מהתעלמות מן המציאות , מתוך קהות חושים או עצימת עיניים . לעיתים די בחידוד כלי המדידה כדי לקדם את נשוא הזכויות . מכאן החשיבות שמייחסים באו"ם לאינדקסים שפותחו ולשימוש בהם לקביעת מה שמכונה "אבני דרן " . ( benchmarks ) חשיבותן של אבני הדרך תבוא לידי ביטוי נוסף בעת הדיון בחובות המדינה הנגזרות מן ההכרה בזכות וכן באכיפותה של הזכות . שלישית , באמצעות כלים אלה ניתן לקבוע 0 ף כמותי אופרטיבי שיוגדר לפי שיקולדעתה של המדינה . האמנה בדבר זכויות חברתיות מותירה למדינות החברות מרחב תמרון משמעותי בקביעת תוכנה הכמותי של הזכות בגבולות שאעמוד עליהן בהמשך . הדו"ח הראשון של כל מדינה לפי האמנה בדבר זכויות חברתיות , שהיא חייבת להגישו בתוך חמש שנים מאשרות ,, אמור לשמש בשנים שלאחר מכן נקודת מוצא וקנה מידה להמשך . נסיגת המדינה מנקודת מוצא מוצהרת שלה תיחשב חשד להפרה , אלא אם יינתן לכך צידוק ממשי . ניתן להעתיק גישה עקרונית זו גם לתוך הדגם של הזכות לתנאי קיום נאותים : במישור הלאומי יש לממשלה שיקול דעת מסוים בקביעת נקודת המוצא , אולם משעשתה זאת , נוצר קנה מידה מחייב לגביה . אולם מה הם הגבולות של שיקול הדעת האמור ? בנקודה זו נדרשת תשובה לשאלה המתבקשת הבאה : האם המדינה - או הממשלה במודל שלנו - נדרשת לקבוע מדד כמותי בערכים מוחלטים מינימליסטיים ואוניוורסליים , או בערכים יחסיים משתנים מחברה לחברה ומזמן לזמן ? נושא זה מעורר מחלוקת עיונית לא פשוטה . ועדת האו"ם לאמנה בדבר זכויות חברתיות 18 ראו לעיל הערה , 2 דו"ח מדינת ישראל לאו"ם בדבר יישום האמנה בדבר זכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות משנת 1997 ומסקנות ועדת האו"ם לאמנה . תמונה דומה עולה מיתר הדו"דוות של המדינה בתחומים האחרים של זכויות האדם . 19 יש הטוענים בעד הגישה המינימליסטית שהיא מגינה על שיח זכויות האדם מפני זילות . לפי

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help