sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:344

דומה , את חובת ההגנה על החיים והגוף ככוללים הגנה על הזכות לבריאות , ואת חופש העיסוק ככולל בתוכו את הזכות לעבוד . באשר לתוכנן של הזכויות , טענתי היא שיש לפרש את הזכויות המוכרות בישראל ואת החקיקה העוסקת בעניינים הקשורים אליהן לאור הפרשנות שניתנה לזכויות החברתיות במשפט הבינלאומי . כך , למשל , הפרשנות של הוועדה לזכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות להוראות האמנה בדבר זכויות חברתיות נחשבת לפרשנות מוסמכת של האמנה על ידי הגוף הנמצא בעמדה הטובה ביותר לעשות כן . גם כאן נראה לי כי יש , לכל הפחות , להעביר את "נטל השכנוע" אל כתפי הצד הטוען כי פרשנות האמנה על ידי הוועדה אינה הפרשנות הנכונה . אדגים את השלכות הקונסטרוקציה המוצעת באמצעות כמה דוגמות אחדות . ניתן לטעון כי תיקון בחוק ביטוח בריאות ממלכתי המייקר את עלויות הביקור אצל רופא , כך שגישתם של מגזרי אוכלוסייה חלשים לטיפולים האמורים נפגעת למעשה , מנוגד לכאורה לזכות לבריאות כפי שזו התפרשה על ידי הוועדה . לאור האמור לעיל , תיקון כזה אינו חוקתי לכאורה , שכן הוא מנוגד לחובת המדינה להגן על החיים והגוף הקבועה בחוק יסוד ; כבוד האדם וחירותו , כפי שיש לפרשו לאור האמנה בדבר זכויות חברתיות ולפי הפרשנות שניתנה לזכות לבריאות על ידי הוועדה הפועלת לפי האמנה . ניתן להביא דוגמה נוספת מתחום החינוך : נראה כי אגרות חינוך דמי" ) , ( "שכפול המוטלות בחקיקת משנה מוניציפלית או ארצית בקשר לחינוך יסודי , הינן בלתי חוקיות לכאורה , שכן אין הן מתיישבות עם הזכות לחינוך חינם הקבועה באמנה . לאור חזקת ההתאמה הפרשנית , יש לפרש את הסעיף הרלוונטי בחוק המסמיך ( סעיף 6 לחוק לימוד חובה , , 1949-ט"תש המסמיך לגבות כספים בגין "שירותים ( "מקובלים באופן מצמצם ביותר , ולכלול במסגרת השירותים שניתן לגבות תשלומים בגינם אך ורק שירותים שאינם קשורים במישרין לזכות לחינוך ( כגון רכישת מזון , הסעות , ביגוד וכדומה . ( ספק בעיני אם ניתן לכלול במסגרת זו תשלומים בגין ספרי לימוד , פעילויות חינוך מחוץ לשטח בית הספר ( טיולים וסיורים ) וכדומה . דוגמה אחרונה נוגעת בזכות לרמת חיים נאותה . נראה כי מדיניות של אי חיבור תושבים המתגוררים תקופות ממושכת במבנים בלתי חוקיים לתשתיות מים , חשמל וכדומה ( ווה המצב בחלק מן הכפרים הערביים הבלתי מוכרים ) הינה בלתי חוקית לכאורה , שכן היא מנוגדת 187 סעיף 4 לחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . 188 סעיף 3 לחוק יםוד : חופש העיסוק . . Steiner & Alston , supra note 36 , at p . 265 189

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help