sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

דרישות אלה מעודדות את המדינות ליטול על עצמן התחייבויות ספציפיות בנוגע ליישום האמנה , ומאפשרות לוועדה , כתוצאה מכך , לעקוב ביתר קלות אחר מידת קיומה של האמנה על ידי המדינות החברות . גם בנוגע לנסיונות של המדינות החברות להסתמך באופן נרחב על סעיף 4 לאמנה ועל ההגבלות הכלולות בו אימצה הוועדה עמדה המצמצמת את מתחם שיקול הדעת המסור למדינות , ומכפיפה למעשה את שיקול דעתן למעשה לפיקוח הוועדה . הוועדה קראה את הסעיף ככולל מגבלות משמעותיות על הפעלתו . הגבלת זכויות חברתיות תתאפשר רק בהתקיים תנאים מסוימים , ובמינוחם של חוקי היסוד הישראליים : רק אם ההגבלה הולמת את ערכיה של חברה דמוקרטית , הינה לתכלית ראויה ואינה עולה על הנדרש . יתר על כן , לפי הוועדה , תכליתו העיקרית של סעיף 4 לאמנה אינה לאפשר למדינות להתחמק מחובת קיומה של האמנה , אלא להגן על זכויותיהם של אחרים . מכאן שעל מדינה המבקשת לעשות שימוש בסעיף מוטל הנטל להצדיק זאת על בסיס מבחני "פסקת ההגבלה" הקבועים בסעיף . כך , למשל , קבעה הוועדה כי הגבלות על תנועותיהם של חולי איידס או הימנעות מחיסון האוכלוסייה מפני מחלה מידבקת מטעמי הגנה על שלום הציבור או הסדר הציבורי מהוות הפרה לכאורה של האמנה . . 3 אופיין הנגטיבי והפוזיטיבי של הזכויות החברתיות היבט אחרון שאבקש לעסוק בו במסגרת הדיון באמנה בדבר זכויות חברתיות נוגע במהלך הפרשני שעשתה הוועדה ליישום האמנה בנוגע להגדרת אופיין של הזכויות החברתיות . כזכור , באופן מסורתי , התאפיינו הזכויות החברתיות בהטלת חבות פוזיטיביות ( חובות " < "עשה על המדינות הרלוונטיות , וזאת בניגוד לזכויות האזרחיות , שהתאפיינו בהטלת חובה נגטיבית ( חובת "לא ( "תעשה על המדינות . הבחנה זו איבדה בשנים האחרונות חלק ניכר מכוחה . במקום אחר עמדתי על כך שרוב הגופים הבינלאומיים העוסקים בהגנה על זכויות אדם אימצו מהלך פרשני הקורא אל תוך הזכויות האזרחיות יסוד פוזיטיבי . בחינת 140 . G . C . 14 , supra note 99 , at paras . 28-29 139 ראו למשל : 142 G . C . 14 , supra note 99 , at para . 28 141 . G . C . 13 , supra note 103 , at para . 42 ; G . C . 14 , ibid , at para . 28 שני , לעיל הערה . 4

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help