sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:310

אימצה כמה עקרונות בסיסיים המהווים את התשתית האידיאולוגית של תנועת זכויות האדם במשפט הבינלאומי , ובראשם עקרון האוניוורסליות , הקובע שכל אדם באשר הוא זכאי ל"סל בסיסי" של זכויות אדם , ועקרון הזכות הטבועה , שלפיו זכויות האדם נובעות מאנושיותם של בני האדם ; אין הן מותנות בעמידה בתנאים כלשהם ואין הן ניתנות לשלילה ( הגם שניתן להגביל זכויות מסוימות בנסיבות מתאימות . ( לעניין מעמדן של הזכויות החברתיות במשפט הבינלאומי נודעה להכרזה האוניוורסלית בדבר זכויות האדם והאזרח חשיבות מיוחדת . לראשונה התגבשה תמימות דעים בינלאומית נרחבת ( חשוב לציין שהיא כללה גם את רוב המדינות שנמנעו בסופו של דבר בהצבעה על אישור ההכרזה ) שלפיה יש למנות במסגרת רשימת זכויות האדם גם את הזכויות החברתיות . אכן , ההכרזה מונה , לצד קבוצת הזכויות האזרחיות , כמד , זכויות חברתיות , וביניהן הזכות לעבוד , לבחור תעסוקה , ליהנות מתנאי עבודה הולמים ושוויוניים ( הכוללים שעות עבודה ומנוחה סבירות ) ולהתאגד באיגודים מקצועיים ; הזכות לרמת חיים נאותה ( לרבות שירותי בריאות , ( לביטוח סוציאלי ( לרבות זכותם של אימהות וילדים לסיוע חברתי מיוחד ;( הזכות לחינוך ; והזכות להשתתף בחיי התרבות , ליהנות מפרות הקדמה המדעית ולקבל הגנה לקניין רוחני . בכך תרמה ההכרזה תרומה מכרעת לשילובן של הזכויות החברתיות ב"זרם המרכזי" של דיני זכויות האדם במשפט הבינלאומי - וזאת כמעט מרגע צאתם אל אוויר העולם . עם זאת , ההכרזה , כמו כמה מסמכים אחרים שנוסחו אחריה , יצרה הבחנה מסוימת בין זכויות אזרחיות לזכויות חברתיות בכל הנוגע בקצב יישום הזכויות על ידי המדינות הנוגעות בדבר . בעוד המבוא להכרזה קרא למדינות העולם ליישם באופן פרוגרסיבי את כל הזכויות הקבועות בהכרזה , סעיף , 22 הדן אך ורק בזכויות חברתיות , מוסיף סייג נוסף לחובת היישום ההדרגתי , וקובע כי היישום יתבצע לא רק על ידי מאמץ מדינתי , אלא גם באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי ולאור המבנה הארגוני של כל מדינה והמשאבים העומדים לרשותה . נראה 47 מבוא וסעיפים 2-1 להכרזה האוניוורסלית בדבר זכויות האדם . 48 שם , במבוא ובסעיף 49 שם , סעיף . 29 50 שם , סעיפים 51 . 24-23 שם , סעיף 52 . 25 שם , סעיף 53 . ( 2 ) 25 שם , סעיף 54 . 26 שם , סעיף . 27

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help