sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:293

לפי זה , עניינה העיקרי של תקנת יהושע בן גמלא אינו המימון הציבורי של מערכת החינוך , אלא המרת השיטה : לא עוד הוראה פרטנית על ידי מורים פרטיים , כפי שהיה נהוג עד אז , אלא הוראה קולקטיבית על ידי ייסוד בתי ספר , פיקוח עליהם ( מספר הילדים בכיתה , איכות המורים וכיוצא בזה ) ואכיפת התשלום למימונם על ההורים . מטבע הדברים , המעבר מהוראה על ידי מורים פרטיים להוראה קולקטיבית בבתי ספר יש בו כדי להפחית משמעותית את עלות החינוך , ורוב ההורים יכולים מעתה לעמוד בה , ובלבד שאין חובה לפתוח כיתה אלא למספר מזערי של תלמידים , המבטיח חלוקת הנטל בין ההורים . אפשר אם כן שגם התוספות והרא"ש נוקטים כגישה זו , שכן הם מגבילים את חובת העמדת מורה למספר מזערי של עשרים וחמישה תלמידים , כפי שראינו לעיל . לגישה זו יש לכאורה תימוכין בסיפור התלמודי על אותו אדם שעבר לפני התיבה בשנת בצורת , ונתקבלה תפילתו , וירדו גשמים . לשאלת האמורא רב , במה זכה זה ? אמר : "מקרי דרדקי אנא , ומקרינא לבני עניי כבני על / ידי , וכל דלא אפשר ליה לא שקלינא מיניה מידי [ קרי , מלמד תינוקות אני , ואני מלמד בני עניים כבני עשירים . ומי שאינו יכול לשלם , איני לוקח ממנו דבר " . [ אילו היה בימיו מימון ציבורי , לא היה מקום לדבריו אלה . ( ג ) מימון מעורב ויש מי שהציע גישה ממוצעת בין הגישות הקוטביות שהצגנו לעיל , ולפיה המימון למערכת החינוך הינו מעורב , פרטי וציבורי גם יחד . וכפי שנראה להלן , הועלו אפשרויות אחדות למידת העירוב . הריטב"א כותב : "אפילו מן [ צ"ל : אין - מ' [ 'ו בעיר כ"ה תינוקות , דהוא סך מיקרי הדברים בפנים מפי "לחם , "משנה אף שהוא מאוחר מהם ( ואף שלא קבע את הדבר באופן נחרץ , אלא התלבט בהם והעלה גם אפשרות לראות שכירת מלמד כחובה מדאורייתא , ראו שם , בדבריו , ( משום שהוא ניסח אותם באופן הבהיר ביותר . 270 ראו לעיל הערה , 251 ואמנם כך נקט בשיטתם הרב א' שפירא ( לשעבר הרב הראשי לישראל , ( ראו פד '' ר , כרך ז , , 27-26 , 10 ובמנחת אברהם , סימן ה , ע' לד . 271 תענית כד ע"א . 272 אלא אם כן נראה במקור זה הוכחה נוספת לעובדה שתקנת יהושע בן גמלא לא פשטה בכל מקום . ראו לעיל הערה 273 . 245 חידושי הריטב"א , בבא בתרא כא ע"א , ד"ה אמר רבא .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help