sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:292

תינוקות , תקנת חכמים היתה לפרוע מקופת הקהל בעד כל התינוקות שבעיר , בני העשירים והעניים יחד " . ( ב ) מימון פרטי הדעה שהצגנו לעיל מניחה שלפני תקנת יהושע בן גמלא היתה מוטלת חובה מדין תורה על כל אב לשכור מלמד לבנו . ומאחר שלא יכלו העניים לקיים את המצווה בגלל אי יכולת כלכלית , וננעלו שערי ההשכלה התורנית בפני ילדיהם , באה התקנה והפכה את החינוך מעניין פרטי לעניין ציבורי , ומעתה נפל הנטל הכספי לחינוך הילדים על כתפי הציבור כולו , שנעשה אחראי ללמד "בני עניים כבני , "עשירים כלשון הרמ"ה . אולם יש גם מי שסבור שמדין תורה , מצוות חינוך הילדים אינה אלא מצווה שבגופו , ואינה מצווה שבממונו . כלומר , על פי דין תורה , מי שאינו מסוגל ללמד את בנו בעצמו אינו חייב לשכור מלמד שיעשה זאת במקומו . על פי זה הועלתה הטענה שחידושה של התקנה היה בהפיכת חינוך הילדים למצווה שאדם חייב לקיימה לא רק בגופו , אלא גם בממונו . כך סבור , למשל , בעל "לחם , 267 "משנה ר' אברהם די בוטון ( סלוניקי , המאה הט"ז , < בפירושו לדברי הרמב"ם שהבאנו לעיל , ולפיהם חובה על אדם לשכור מלמד לבנו . וזה לשונו : "ואפשר לי לומר דהוא מדרבנן . ויצא לו לרבינו מהא דאמרינן בפרק לא יחפור [ בבא בתרא כא ע"א : [ ' אמר רב יהודה אמר רב : ברם זכור אותו האיש לטוב' וכר' 'שבתחלה מי שיש לו אב היה מלמדו תורה , מי שאין לו אב לא היה לומד ... 'תורה כלומר שהאב בעצמו חייב ללמדו . ואם אינו יודע האב ללמוד , אינו חייב להשכיר . 'התקינו שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בירושלים' , 'וכר משמע רמכח התקנה חייב ללמד אותו בשכר " . וכך הציעו עוד לפניו ראשונים ופוסקים . מזכיר את תקנת יהושע בן גמלא ;< גליק , לעיל הערה , 236 בע' , 210 מביא ציטוט ארוך משו"ת מהרי"ק החדשות , סימן לח , שבו המהרי"ק קובע שהרוב כופה את המיעוט , והוא מעיר בהערה : 39 "לפי שעה זו התשובה הראשונה הידועה לי העוסקת במישרין בכפיית הוצאות חינוך על הציבור DVIK " . גליק נתפש כאן לכלל טעות , מכיוון שתשובה זו אינה עוסקת בחינוך ילדים , אלא בתמיכה במוסדות תורה ( ישיבות , בתי מדרש , ( כלומר בחינוך מבוגרים . לכן קבע מהרי"ק בתשובה זו שהרוב כופה את המיעוט , מה שאינו כן בחינוך ילדים , שבו המיעוט כופה את הרוב מכוח התקנה , כפי שקבע בפסקיו . 267 לחם משנה , הלכות תלמוד תורה , פרק א , הלכה ג . 268 ראו לעיל הערה 269 . 235 ראו הגהות מיימוניות , שם ; שו '' ת הרדב"ז , חלק ה , סימן קיד ( אלף תפז . ( בחרנו להביא את

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help