sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:291

כעולה מדברי רבא , שקצתם כבר הובאו לעיל , גם התלמוד הבבלי מדבר על מימון ציבורי : "סך מקרי דרדקי עשרים וחמשה ינוקי . ואי איכא חמשין , מותבינן תרי [ קרי , ואם יש חמישים , מעמידים שני מורים . [ ואי איכא ארבעין [ קרי , אם יש בין עשרים ושישה לחמישים תלמידים , [ 263 מוקמינן ריש דוכנא , רמס"עץ ל ה ממתא [ קרי , מעמידים עוזר למורה , ומממנים אותו מן העיר " . [ אם מימונו של העוזר בא מקופת העיר , מימונו של המורה עצמו על אחת כמה וכמה ! אף כי , בשונה מן התלמוד הירושלמי , אין לדעת מכאן כיצד גוייםו הכספים לקופה זו : מכלל הציבור או מן ההורים בלבד ? ר' מאיר הלוי אבולעפיה ( ספרד , המאות הי"ב-הי"ג ) מפרש את דברי הבבלי כמכוונים למימון הבא מכלל הציבור . כפי שכבר הקדמנו , הוא סובר שפירוש זה עולה בקנה אחד עם המשמעות הפשוטה של תקנת יהושע בן גמלא , כי : "אי דלא יהבינן להו אגרא מדציבורא , מאי ' שיהו מושיביך [ קרי , שאם אין נותנים להם שכר משל הציבור , אזי מהו 'שיהו " ?[ 'מושיבין עוד אומר ר' מאיר הלוי אבולעפיה : "והכין עדיף , כי היכי דלילפו [ קרי , ועדיף כן , כדי שילמדו ] בני עניים כבני עשירים " . כלומר , עדיף לממן את שכר המורים מן הקופה הציבורית , משום שכך ניתן להגשים את מטרתה הסוציאלית של התקנה , לפתוח את שערי בתי הםפר לכל , בני עניים כבני עשירים . וכך פסק גם הרב שניאור זלמן מלאדי ( רוסיה הלבנה , המאה הי"ח < : "ושכר מלמדי ספק שהתשלום הייעודי הזה קשה יותר למי שאין לו ילדים מאשר למי שיש לו ילדים , ומכאן דברי העידוד והשבח של המדרש , ולא כפי שכתב גליק , שם , בע' 262 . 205 בבא בתרא כא ע"א . 263 גם חלק זה בדברי רבא היה מוקד לחילוקי דעות בין הראשונים ( לסקירתן ראו גליק , לעיל הערה , 236 בעי : ( 190-185 יש מהם הסבורים , כפי שכתבנו בפנים , שחובה לשכור עוזר למי שמלמד עשרים ושישה תלמידים ויותר ( ונחלקו רק אם חובה לפצל את הכיתה מארבעים תלמידים או מחמישים תלמידים ;( אבל יש מהם הסוברים שעד ארבעים תלמידים אין חובה לשכור עוזר למורה ; ראו לעיל הערה . 258 264 שוחטמן , לעיל הערה , 239 בע' . 35-34 265 בפירושו לתלמוד , יד רמ"ה , בבא בתרא כא ע"א , ד"ה ואמר רבא סך . כך משמע גם משו"ת הרמ"ה , סימן רמא , ושם הוסיף שהגבייה מן הציבור היא לפי ממון , כלומר מס פרוגרסיבי . ונראה שזו היא גם דעתו של הרשב"א . ראו חידושי הרשב"א , בבא בתרא כא ע"א , ד"ה והא דאמרינן , אם כי הדברים מפורשים אצלו רק בקשר למורה המסייע . 266 שולחן ערוך הרב , הלכות תלמוד תורה , פרק א , הלכה ג . וראו גם פסקי מהרי"ק ( לר' יוסף קולון , איטליה , המאה , 0 "הט סימן לג , הפוסק גם הוא שעל הקהל כולו מוטלת החובה לממן את מערכת החינוך , ובעניין זה המיעוט כופה את הרוב ( בפסק הלכה קצרצר זה אין מהרי"ק

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help