sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:289

דומה שממחלוקת זו בהבנת היקפה של התקנה משתלשלת מחלוקת נוספת בפרשנות הלכה אחרת בתלמוד בשמו של רבא , ולפיה : "מתקנת יהושע בן גמלא , לא ממטינן ינוקא ממתא למתא [ קרי , אין אנו מביאים ילד מעיר לעיר " , [ אלא חובה להקים בית ספר בעיר . לדעת הרמב"ן והרשב"א , הלכה זו אמורה גם כשיש מספר קטן של תלמידים בעיר , ומשמעותה היא שבני העיר אינם יכולים להתחמק מחובתם להקים בית ספר בעירם בטענה שאפשר לשלוח את הילדים ללמוד בעיר הסמוכה , כלשון התקנה : "תיקן שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיד לעיד " , אפילו עבור מספר תלמידים זעום . לעומת זאת , לפי התוספות , דברי רבא אינם אמורים בהכרח בעיר שיש בה פחות מעשרים וחמישה תלמידים , שהרי בעיר מעין זו אין חובה ציבורית לשכור מלמד כלל , ובוודאי שאין מניעה שישלח האב את בנו ללמוד בעיר הסמוכה . אלא שאם כן , קשה להבין מהו החידוש בהלכת רבא , הלוא אם יש בעיר עשרים וחמישה תלמידים , חייבים בני העיר להעמיד מורה על פי התקנה !? מה עוד שאם ייסעו עשרים וחמשת התלמידים לעיר אחרת , יצטרכו להעמיד להם שם מורה לעצמם ? התוספות מסבירים שהחידוש בדברי רבא הוא שאף אם יש בעיר הסמוכה שתי כיתות של עשרים וחמישה תלמידים כל אחת , והיה אפשר בעיקרון לפזר את התלמידים של עיר זו בשתי הכיתות שבעיר הסמוכה בלא צורך להגדיל את סגל ההוראה , אין לעשות כן , אלא חייבים בני העיר לפתוח כיתה לילדיהם במקום . 255 בבא בתרא , שם . 256 ראו לעיל הערה . 253 הרמב"ן אינו מתייחס לדברי רבא , אבל לאור פירושו בעניין הקודם , יש להניח שהוא מסכים עם הרשב '' א ולא עם התוספות . ואומנם ראו חידושי הריטב"א , בבא בתרא כא ע"א , ד"ה אמר רבא , שהביא את הדברים בשם הרמב"ן . 257 שם , ד"ה מתקנת . וכן כתב הרא"ש , לעיל הערר , . 251 258 כאן המקום להעיר שיש אומנם מן הראשונים הסבורים שכיתה שיש בה יותר מעשרים וחמישה תלמידים ( עד ארבעים או חמישים תלמידים ) יש להעמיד בה מורה מסייע > ראו להלן הערה . « 63 אבל דעת הרא"ש היא שאין חובה להעמיד מורה מסייע אלא בכיתה שיש בה ארבעים עד חמישים תלמידים . לפי זה , הפתרון המוצע , לפזר את התלמידים בשתי הכיתות , לא היה מחייב את הגדלת סגל ההוראה כלל . 259 ושאלה היא אם הלכה זו מופנית כלפי הציבור בלבד , כפי שאנו מציגים אותה כאן , או שמא היא מופנית גם כלפי ההורים , ולפיה ההורים אינם רשאים לשלוח את ילדיהם ללמוד בעיר אחרת אף אם הם מעדיפים את החינוך הניתן שם , אלא הם חייבים לשלוח אותם לבית הספר שבעירם , כפי שהבין גליק , לעיל הערה , 236 בעי . 166-156 לדעתו , השאלה שנויה במחלוקת ראשונים , ויסוד המחלוקת ביניהם הוא בשאלה אם השיקול לאיסור לטלטל ילד

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help