sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:288

חילוקי דעות אלה באים לידי ביטוי בפרשנותם השונה של הראשונים את הלכת רבא , בהמשך הסוגיה התלמודית : "סך מקרי דרדקי - עשרין וחמשה ינוקי " . כלומר , מספר התלמידים מוגבל לכדי עשרים וחמישה למורה אחד > ואם יש חמישים תלמידים , צריך להעמיד להם שני מורים . ( התוספות והרא"ש סבורים שהלכה זו היא בעלת אופי כלכלי-צי 13 רי , ובהתאם לכך הם פירשו שבפחות מכאן "אין בני העיר יכולין לכוף זה את זה להשכיר להם מלמד" . לעומת זאת , דעת הרמב"ן והרשב"א ואחרים היא שהלכת רבא יסודה בשיקול 75 ג 7 . גי / 7 יטכי , והם סבורים שלפי התקנה , "אפילו לשנים ושלשה [ תלמידים ] מושיבין מלמד" ( לשון הרמב"ן , ( ואין כוונת רבא לקבוע מספר מזערי של תלמידים משיקולים כלכליים , אלא לקבוע מספר מרבי של תלמידים למורה אחד משיקולים חינוכיים . כלומר , אם יש תלמידים רבים , הציבור חייב להעמיד מורה לכל עשרים וחמישה תלמידים כדי להבטיח את איכות 250 בבא בתרא כא ע '' א . 251 תוספות , שם , ד"ה סך ; פסקי הרא"ש , שם , פרק ב , סימן ז . 252 ראו ערוך השולחן , יורה דעה , סימן רמה , סעיף כה , המצמצם את משמעות דברי התוספות וקובע שדבריהם אינם אמורים אלא כשאפשר להסיע את התלמידים לעיר שיש בה מלמדים . אבל אם אופציה זו אינה קיימת , "פשיטא שכופין זה את זה , "לשכור מכיוון שייתכן שב '' פחות מכ"ה ילכו בטל חס ושלום . '' אולם אין הכרח לומר כדבריו , מכיוון שאפשר שדעת התוספות היא שבפחות מעשרים וחמישה תלמידים , חובת החינוך נותרת חובתם הפרטית של ההורים , ואין להטילה על הציבור . 253 ראו חידושי הרמב"ן , שם , ד '' ה בספרא ; חידושי הרשב '' א , שם , ד '' ה מאמר רבא ; עליות דרבנו יונה , שם , ד"ה אמר רבא ; חידושי הר"ן , שם , ד"ה מתקנת יהושע בן גמלא ; חידושי הריטב"א , בבא בתרא , שם , ד '' ה אמר רבא ; נימוקי יוסף , בבא בתרא , פרק שני ( י ע"ב בדפי הרי"ף , ( ד"ה לא ממטינן ינוקא . 254 נעיר שבמהלך הדורות הותקנו תקנות שונות מדין הגמרא בעניין המספר המרבי של תלמידים בכיתה : יש קהילות שתיקנו בהן להעמיד מלמד אחד לכל עשרה תלמידים , ויש קהילות שהעמידו מלמד אחד לכל שלושים תלמידים - הכל לפי תנאי החיים ויכולת התלמידים בכל מקום . ראו שציפנסקי , לעיל הערה , 239 בע' רפב-רפד ; גליק , לעיל הערה , 236 בע' . 194-191 וראו שו"ת אמונת שמואל ( לר' שמואל קיידנבר , רוסיה פוליךמורביה , המאה הי '' ז , ( סימן כו , הסבור שלימוד עשרים וחמישה תלמידים בכיתה אחת התאים לתקופת התלמוד , אבל בימינו , שנתמעטו הלבבות , ד , ד , לכד , מחייבת שיהיה מספר התלמידים בכיתה קטן יותר .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help