sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

לענייננו די בקביעה שלכל הפחות מתקופת המשנה , עניין חינוך הילדים אינו עוד רק עניין פרטי , אלא עניין ציבורי . ועד כדי כך הדברים אמורים , שהתלמוד אומר דברים חריפים על עיר שאין בה בית םפר : "אמר ריש לקיש לרבי יהודה נשיאה : 'כך מקובלני מאבותיי , ואמרי לה ; ; 'מאבותיך' כל עיר שאין בה תינוקות של בית רבן - מחריבין אותה . רבינא אמר ; ' מחרימין " . 'אותה הרמב"ם הביא מקור זה להלכה , כשהוא רואה בשני לשונות התלמוד שני שלבים : "מושיבין מלמדי תינוקות בכל עיר ועיר . וכל עיר שאין בה מלמד תינוקות , מדורימין אנשי העיר עד שיושיבו מלמד תינוקות . ואם לא הושיבו , מחריבין העיר , שאין העולם מתקיים אלא בהבל פיהם של תינוקות של בית רבן " . . 3 היקף תקנת יהושע בן גמלא ואופיה פרשני התלמוד הראשונים נחלקו בשאלת היקפה של תקנת יהושע בן גמלא המחייבת להחזיק מלמד בכל עיר : האם היא מחייבת לשכור מלמד יהא מספר התלמידים בעיר אשר יהא ? או שמא אין להטיל חובה להחזיק מלמד בעיר אלא אם כן יש בה לפחות מספר מסוים של תלמידים , ואם אין בעיר המספר המזערי הזה , חינוכם והשכלתם של בני העיר נשארת 249 באחריותם הבלעדית של הוריהם ? החינוך היסודי , וראו גם פרקי דרבי אליעזר א , ב , על כך שהורקנוס , אביו של ר' אליעזר הגדול , לא שלח את בנו לבית הספר , וראו להלן הערה . 272 246 גפני , שם , בע' , 109-107 מבקש אומנם לטעון שזה היה המצב בארץ ישראל דווקא , ולא בבבל , שבה נשאר חינוך הילדים עניינם הפרטי של ההורים , אולם ספק אם יש ממש בראיות שהוא סומך עליהן , כפי שהעיר גליק , שם , בע' , 205 הערת שוליים . 28 נכון אומנם שהמימון הציבורי של מערכת החינוך עולה באופן חד משמעי יותר בתלמוד הירושלמי מאשר בתלמוד הבבלי ( ראו דיוננו להלן הערה , ( 260 אבל אין זיקה הכרחית בין אחריות ציבורית ובין מימון ציבורי > ראו להלן הערה . ( 270 247 שבת קיט ע '' ב , וגם : '' כל עיר שאין בה עשרה דברים הללו , אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה ... ומלמדי תינוקות " . ( סנהדרין יז ע"ב ( . ליחס המורכב של חז"ל כלפי המלמד ראו מאמרו המאלף של י' גפני "חינוך קטנים בתקופת התלמוד - מסורת ומציאות" חינוך והיסטוריה - הקשרים תרבותיים ופוליטיים ( תשנ"ט < 69 ואילך . 248 רמב"ם , הלכות תלמוד תורה , פרק ב , הלכה א . הדברים הובאו גם בשולחן ערוך , יורה דעה , סימן רמה , סעיף ז . 249 מחלוקת זו נזכרת בהגהתו של הרמ '' א , יורה דעה , סימן רמה , סעיף טו . לדברינו להלן בעניין זה השוו גליק , לעיל הערה , 236 בע' . 194-177

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help