sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:285

ממקורות אלה עולה שחובת החינוך וההוראה היתד . מתחילה חובה אישית , לא חובה ציבורית . . 2 מחובה פרטית לחובה ציבורית הניצנים הראשונים למיסוד מערכת החינוך בתולדות ישראל ולהפיכת החינוך לנושא שגם הציבור נוטל עליו אחריות נראו בתקופת בית שני . בתקופה זו הותקנו תקנות המרחיבות את חובת החינוך ומטילות אותה גם על הציבור . הקדומה בתקנות , המיוחסת לשמעון בן שטח , בן המאה הראשונה לפני הספירה , נזכרת בתלמוד הירושלמי , וזה לשונו : "והוא התקין ... שיהיו תינוקות הולכין לבית הספר " . תקנה אחרת מיוחסת ליהושע בן גמלא . על תקנה זו אנו למדים מן התלמוד הבבלי , חלק א < , 129-123 הדן בשאלה זו גם בזיקה לשאלת היקף הלימודים שהאב חייב ללמד את בנו , האם הוא חייב ללמדו גם "תורה שבעל פה" או שדי שילמד אותו "תורה . "שבכתב אלא שזיקה זו אינה הכרחית , כעולה מדברי הרמב"ם , שם , הלכה ז ( וראו גם הרב ח"ד הלוי , שם . < והשוו גם י"צ גילת דיני משפחה . יחסי הורים וילדים : מזונות , יחסי ממון , משמורת וחינוך ( תשס '' א ) , 314-301 וגם דבריו אינם נראים . יש להעיר שאומנם החובה ללמד תורד . אינה חלה רק על האב , אלא על כל חכם כלפי כל מי שהוא חסר ידע ( ראו רמב"ם , שם , הלכה ב . < אולם הבדל גדול יש בין האב לחכם : האב חייב לעשות כן כחלק ממצוות החינוך המוטלת עליו , והחכם אינו מופקד על חינוך ילדיהם של אחרים , אלא חובתו להנחיל להם את הידע שלו . לכן , להבדיל מן האב , החכם אינו חייב לשכור מלמד לבן חברו , כדברי הרמב"ם ( שם , הלכה ג : < "ואינו חייב ללמד בן חברו אלא בחנם [ קרי , אינו חייב לשכור לו מלמד " . [ והשוו שו"ת יחל ישראל , סימן ד . 237 ראיה נוספת לדבר אפשר להביא מן התלמוד הבבלי ; בעניין המילה , התלמוד קובע על סמך מדרש הלכה שמי שלא מל אותו אביו , חובה על בית הדין למולו ( קידושין כט ע"א . < לעומת זאת , התלמוד אינו קובע הוראה מקבילה בנוגע למי שאביו אינו מלמדו תורה או אומנות . 238 ירושלמי , כתובות , פרק ח , הלכה יא ( לב ע"ג . < 239 השערתם של חוקרים כי ברקע התקנה עומד מאבקו של שמעון בן שטח בצדוקים ובתרבות ההלניסטית נראית סבירה . ראו למשל א' שוחטמן דיני חינוך על פי המשפט העברי ( עבודת גמר לתואר מוסמך , האוניברסיטה העברית בירושלים , תשכ"ב ) . 18 והשוו י' שציפנסקי התקנות בישראל ( תשנ"א , כרך ד < רפו ; ראו לעיל הערה . 8 זאת ועוד , בפוליס ההלניסטי היתה מקובלת מערכת חינוך ציבורית , והדבר הגביר אולי את הצורך להציע חלופה יהודית . 240 זהותו של האיש לוטה בערפל , ואין כאן מקום לדון בדבר . 241 בבא בתרא כא ע"א .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help