sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

( ב ) תקנה להגנת מדור האלמנה על פי דין תורה , האשה אינה יורשת את בעלה . לכן התקינו חכמים תקנה הבאה להבטיח לאלמנה את קיומה מנכסי העיזבון כל ימי אלמנותה . וכך נאמר במשנה : "לא כתב לה ... 'את תהא יתבא בביתי ומיתזנא מנכסי כל ימי מיגד אלמנותיך בביתי' [ קרי , את תהיי יושבת בביתי וניזונת מנכסיי כל ימי משך אלמנותך בביתי ] - חייב , שהוא תנאי בית דין . כך היו אנשי ירושלם כותבין . אנשי גליל היו כותבין כאנשי ירושלם . אנשי יהודה היו כותבין : 'עד שירצו היורשין ליתן ליך כתובתיך . לפיכך , אם רצו היורשין , נותנין לה כתובתה , ופוטרין אותה " . לפי תקנה קדומה זו , האלמנה זכאית לגור בדירה שדרה בה בחיי בעלה כל זמן שלא נישאה מחדש , והיא זכאית גם למזונות מן העיזבון אף אם לא התחייב לכך בעלה במפורש בכתובה בשעת הנישואין . מהמשכה של המשנה אנו למדים שבעניין זה היה הבדל בין יהודה לבין ירושלים והגליל . בירושלים והגליל היו זכויות האלמנה עדיפות , מכיוון שהיתה זכאית ליהנות ממגורים ומזונות מן העיזבון כל זמן שאינה תובעת את כתובתה , והישארותה בבית היתה נתונה לשיקול דעתה . לעומת זאת , ביהודה היו היורשים זכאים להציע לאלמנה את סכום הכתובה המגיע לה ולשים קץ לזכויותיה , והישארותה בבית היתה נתונה לשיקול דעת היורשים . מנחם אלון משער שראשיתה של התקנה לא היתה ביוזמת החכמים , אלא יסודה במנהג שהתפתח באופן שונה באיזורים השונים , והוא קיבל גושפנקה חוקית רק מאוחר יותר , שאם לא כן , קשה להסביר את ההבדלים במנהג בין האיזורים השונים . ' 222 משנה , כתובות ד , י-יב . 223 אלון , לעיל הערה , 37 בע' . 471 וראו עוד פסק דינו של השופט ש' אסף א''בע 100 / 49 מילר נ' מילר , פ"ד ה 1305 , 1301 ואילך . 224 חילוקי מנהגים אלד , נמשכו בתולדות ישראל גם לאחר מכן . ראו : תשב"ץ , חלק ב , סימן רצב , תיקון ז ; שו"ת הריב"ש , סימן קז - שאימצו את מנהג אנשי יהודה . לעומת זאת , ראו שו"ת זיכרון יהודה ( לבנו של הרא"ש , ( סימן עח , שאימץ את מנהג אנשי ירושלים ( אם כי מתשובה זו נראה שלדידו , יסודה של התקנה אינו בהגנה על המדור והמזון של האשה , אלא בהגנה על כבודו של הבעל המנוח , שאין זה מכבודו שתוצא אלמנתו מביתו 225 . ( תקנה דומה , אם כי לא בעניין דיור דווקא , קובעת שמי שמת והניח בנים ובנות , ואין נכסי העיזבון מספיקים לזון את כל צאצאיו ( לפי המשנה בכתובות ד , יא , הבת זכאית למזונות מן העיזבון מכוח תנאי כתובה ) - הבנות ייזונו , והבנים יחזרו על הפתחים כדי לשמור על כבודן של הבנות . ראו בבא בתרא קלט ע"א-קמ ע"א .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help