sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:280

נימות הגשמים - אינו יכול להוציאו מן החג ועד הפסח ; בימות החמה - שלשים יום ; ובכרכים , אחד ימות החמה ואחד ימות הגשמים - שנים עשר חדש " . האמורא רב יהודה אומר שכוונת המשנה באומרה - "אינו יכול להוציאו" שאינו יכול להוציאו אם לא נתן לו הודעה מוקדמת כדי שיוכל השוכר למצוא לעצמו דיור חלופי : "המשכיר ביל / לחבירו סתם - אי / יכול להוציאו בימות הגשמים מהג וער , / 705 / 7 אלא אם כן הודיעו שלשים יום מעיקרא " . רוב הפוסקים פירשו שמשמע "המשכיר בית לחבירו 0 תם" הוא שאומנם הסכימו הצדדים על גובה דמי השכירות לחודש , אבל לא קבעו לכמה חודשים , כלומר שחובת ההודעה מראש אמורה בשכירות שאינה 216 קצובה בזמן . וכך מסכם הרמב"ם את ההלכה בעניין שכירות מקרקעין : "המשכיר בית לחבירו סתם [ קרי , בלי שקבע את משך השכירות , [ אינו יכול להוציאו עד שיודיע לו שלשים יום מקודם , כדי לבקש מקום , ולא יהיה מושלך בדרך . ולסוף השלושים , יצא . במה דברים אמורים ? בימות החמה . אבל בימות הגשמים , אינו יכול להוציאו מן החג [ קרי , סוכות ] ועד הפסח ... במה דברים אמורים ? בעיירות . אבל בכרכים , אחד ימות החמה ואחד ימות הגשמים , צריך להודיעו שנים עשר חדש מקודם [ מכיוון שהביקוש לדירות בשכירות בערים הגדולות עולה על ההיצע " . [ כפי 216 רמב '' ם , הלכות שכירות , פרק ו , הלכה ז . נפסק בשולחן ערוך , דוו"מ , סימן שיב , סעיפים ה-ז . 217 ראו מגיד משנה , הלכות שכירות , פרק ו , הלכה ז : "ופירוש , 'סתם' כגון ששכרו בכך וכך לחדש , ולא פירש לכמה חדשים 218 " . הרמב"ם כותב עוד בעקבות התלמוד שתקנה זו הינה הדדית , וגם שוכר המעוניין לסיים את השכירות חייב להודיע על כך מראש למשכיר , כדי שיוכל המשכיר למצוא שוכר חלופי , כדי שלא ייגרם לו נזק מהשארת ביתו פנוי בלא דיירים , וזה לשונו : '' כשם שהמשכיר חייב להודיעו , כך השוכר חייב להודיעו מקודם שלשים יום בעיירות או מקודם שנים עשר חדש בכרכים , כדי שיבקש שכן , ולא ישאר ביתו פנוי . ואם לא הודיעו , אינו יכול לצאת , אלא יתן השכר " . אולם לא ברור מדוע המשכיר זקוק לפרק זמן ארוך כל כך כמו השוכר . ואומנם , ראו הגהות מיימוניות , הלכות שכירות , פרק ו ס"ק ד , שהריב"ן > ר' יהודה בן נתן , מבעלי התוספות בצרפת , המאות הי"א-הי"ב < חולק על הרמב"ם , וסובר שמה שנאמר בתלמוד : "כך השוכר צריך להודיעו" ( בבא מציעא קא ע '' ב , ( אין הכוונה "שצריך להודיע שלושים יום או שנים עשר חודש קודם , כמשכיר , אלא שני שבועות או ארבעה , לפי . "הענין ראו תורת חיים > שבתי , ( חלק א , סימן לה . מכאן שאומנם גם על השוכר מוטל לא לגרום נזק למשכיר , אבל מאחר שנזקו של השוכר אינו רק נזק כלכלי , אלא שהוא עלול למצוא את עצמו בלא קורת גג , חייבו בו חכמים פרק זמן ארוך יותר . בדרך אגב נציין שבית הדין הרבני > פד"ר , כרך ג , ע' ( 283-281 , 272 הסיק ממקור זה בדרך ההיקש שהמעביד חייב להודיע לעובד על כוונתו לפטרו מעבודתו ולא להמשיך את העסקתו .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help