sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:273

אך מה יעשה העובד כשאין לו עילה פורמלית נגד מעבידו , אבל הוא מבקש לשפר את תנאי עבודתו , כגון העלאת שכרו , הגדלת ימי החופשה שלו , סידור הסעה למקום העבודה או שיפורים סביבתיים וכדומה ? אומנם , כלל גדול בדיני עבודה הוא שהפועל רשאי להתפטר בכל עת שירצה ואי אפשר לאכוף עליו את חוזה העבודה , אבל זכות זו אינה מועילה לו בכגון זה , מכיוון שאם הפסקת העבודה גורמת למעביד נזק כלכלי , הוא ייאלץ לפצות את מעבידו על הנזק שגרם לו . זאת ועוד , הלוא בכגון זה העובד אינו מעוניין להתפטר . אדרבה , הוא מעוניין לשמור על מקום עבודתו , וכל מבוקשו אינו אלא לשפר את תנאי העסקתו , ומאחר שיש יחסי עבודה בינו ובין מעבידו , השביתה היא לכאורה הפרה חמורה של חובתו הבסיסית לעבוד ולא להתבטל . האם פירוש הדבר הוא שנשק השביתה אינו עומד למעשה לרשות העובד ? אם כן , כיצד יתגונן העובד מפני ניצולו על ידי מעבידו וכיצד ייאבק למען שיפור תנאי עבודתו כשאין בידי בית המשפט להושיעו ? כיצד ייווצר האיזון בין כוחו המוגבר של המעביד לבין כוחו החלש בדרך כלל של העובד ? וכלשונו של הרב הראשי לשעבר לתל אביב-יפו , הרב חיים דוד הלוי ז"ל : "היתכן שתורתנו הקדושה שכל דרכיה דרכי נועם , תאסור על אדם להאבק ולהלחם על פת לחמו " ? כפי שנראה להלן , התשובה לכך היא שהעובד יכול גם יכול להיאבק על תנאי עבודתו , אבל עליו לעשות זאת עם עמיתיו במסגרת ארגון עובדים . רק בתקופה המודרנית הוכרה זכות ההתאגדות כזכות יסוד , אבל כבר בתקופת התנאים ( המאות הראשונה והשנייה לספירה ) נזכרות תקנות שתיקנו בני אומנות מסוימת ( המזכירות את תקנות חברי הגילדות בימי הביניים , ( ואפשר ללמוד מהן שהמשפט העברי מכיר בזכות 181 התארגנותן של קבוצות עובדים . וזה לשון התוספתא : "ורשאין בני העיר להתנות על השערים ועל המדות ועל שכר פועלין . רשאין לעשות קיצתן ... רשאין , 7 צכ , די / [ קרי , עושי 177 ראו לעיל הערה 178 . 133 ראו על כך בהרחבה אצל ורהפטיג , לעיל הערה , 147 בע' 688 ואילך . 179 שם , בע' 321 ואילך . 180 הרב ח"ד הלוי "שביתת מודים בהלכה ותשלום שכר ימי השביתה" תורה שבעל פה כג > תשמ '' ב < ל . 181 תוספתא > ליברמן , < בבא מציעא יא , כג-כו ; אלון , לעיל הערה , 11 בע' 182 . 106-105 וראו גם בבא בתרא ח ע"ב , שבו הנוסח שונה במקצת , אבל הכוונה אחת , שבני העיר רשאים להתארגן ולקבוע כללי התנהגות ביניהם וקנסות ועונשים למי שיפר את הכללים שנקבעו : "ורשאין בני העיר להתנות על המדות ועל השערים , ועל שכד פועלים , ולהסיע על קיצתן [ רש '' י : 'לקנוס את העובר על קיצת דבריהם , להסיעם מדת דין " . [ 'תורה

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help