sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:270

הלשכה [ קרי , קופת הציבור , [ ומוםיפין להם [ קרי , שכר ] כדי צורכן , הם ונשיהם ובניהם ובני ביתן " . זאת ועוד , מדברי הפוסקים עולה שהשכר צריך להיות לפחות "כדי חייו" של 159 העובד . חקיקת חוקים המבטיחים שכר מינימום לכלל עובדי המשק הינד . בוודאי דבר ראוי ומבורך , שכן כבר הזהיר אחרון הנביאים מפני ניצולם של העובדים בידי מעבידיהם , ואמר : "וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר במכשפים ובמנאפים ובנשבעים לשקר , לנעק'ל / י שכר 'שכיד 160 אלמנה ויתום ומטי גר ולא יראוני אמר ה' צבאות " . ואף על פי שמבחינה פורמלית "עושקי שכר שכיר" הם מי שאינם משלמים לעובד את שכרו ומחזיקים אותו תחת ידם , מבחינה מוסרית אין ספק שמי שאינו משלם לעובד תמורה הולמת גם הוא מן העושקים . ואם לא נקבע השכר במפורש בהסכם העבודה , חל הכלל "הכול כמנהג , 162 "המדינה דהיינו : משלמים לעובד שכר כשיעור הנוהג לאותה עבודה באותו מקום , אף יותר מן השכר המינימלי . משהגיע המועד לתשלום השכר לעובד , אסור למעביד לאחר בתשלומו בשום אופן . יסודו של איסור זה , המקובל כיום ברוב המדינות , בא כבר בספר ויקרא : "לא תעשק את רעך ולא 159 השווו שו"ת משפטי עוזיאל , חלק ד , חו"מ , סימן מד , ד"ה שיעור שכר , שהרחיק לכת לטובת העובד , וכתב לעניין "עבודה : "עברית "מצוה זו מחייבת את כל בעל הבית לשלם לפועליו כשעור m שיוכל הפועל לפרנס את עצמו במרת רמת דרגת החיים שבמקום עבודתו . דבר זה לא בפירוש איתמר [ קרי , נאמר ] לא [ צ"ל : אלא - מ' [ 'ו מכללא איתמר , שנאמר בעבד עברי : 'כי טוב לו , 'עמך ודרשו רז"ל : עמך - במאכל , עמך - במשתה , לחייב את האדון להשוות את העברי [ צ"ל : העבד - מ' [ 'ו למדת רמת החיים שלו ( קדושין . < 'כ ומזה אתה למד לדין פועל שאף על פי שאין בעל הבית חייב להשוותו לעצמו לפי שאינו סמוך על שלחנו , אבל בתשלומי שכר עבודתו חייב לשלם לו במרה כזו שיוכל לחיות לפי דרגת רמת החיים שבמקום העבודה . וכן אמרו : 'כי ימכר לך אחיך העברי' - שתנהוג בו באחוה ( ספרא , ויקרא שם . < ובכלל מנהג אחוה הוא לדאוג על חייו של הפועל שיהיו משופרים ומכובדים במרה ידועה " . ( ההדגשות שלי - מ' ;< . 'ו ורהפטיג , לעיל הערה , 147 בע' . 254 ואולם השוו שו"ת מנחת שלמה , חלק א , סימן פז , ס"ק ג בסופו , המבחין בין מעסיק פרטי ובין מעסיק ציבורי , שהמעסיק הציבורי חייב "לפרנסם . "בכבוד 160 מלאכי ג , ה . 161 וראו הגדרת העושק אצל הרמב"ם , הלכות גזלה ואבדה , פרק א , הלכה ד , וראו ע"א 719 / 78 איליט נ' אלקו , פ"ד לד , 687-685 , 673 ( 4 > לגלגולי המשמעות של המושג "עושק" במקורות המשפט העברי . 162 בבא מציעא פג ע"א .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help