sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

ביום השבת , היתד . תגובתם היחידה בוז ולעג : בעיניהם לא היתד , השבת אלא סימן של בטלה ועצלות יהודית , וכך התבטאו יובנל , מנקה ואחרים . אבל ההיסטוריה מלמדת שהמנוחה השבועית שנאמרה במקרא נהפכה במרוצת הדורות לנחלת רוב האנושות , אף שהמקצב של שבעה ימים אינו תואם שום מחזוריות אסטרונומית טבעית , להבדיל מן השנה ומן החודש . הפילוסוף היהודי אברהם יהושע השל , 143 בן המאה העשרים , היטיב לתאר את סגולת השבת ותרומתה הייחודית לשחרור האדם העובד , לא רק בעידן הקדום , אלא במיוחד בעידן המודרני , שבו גדולה כל כך הסכנה להפוך את האדם לבורג בתוך מכונת הייצור האימתנית . ואלה דבריו : " באוקינוס הסוער של זמן ועמל יש איים של דממה , ואדם יש בכוחו להגיע אל חוף מבטחים ולהחזיר לעצמו את כבודו . אי כזה הוא היום השביעי . השבת הוא יום של התבדלות מן הדברים הגשמיים , מכלי יצור ותעסוקה והתדבקות בדברים הרוחניים " . מצוות השבת היא דוגמה מובהקת לחוק סוציאלי ממדרגה ראשונה , הגובר על חופש החוזים וחופש העיסוק למען הגנת העובד מפני עצמו . אף אם העובד מסכים לעבוד שבעה ימים בשבוע , חייב מעבידו לתת לו את חופשתו השבועית , ואינו רשאי להסכים להצעת העובד , כפי שפסק הרמב"ם : "אדם מצווה על שביתת עבדו ואמתו . ואף על פי שהן בני דעת ולדעת עצמן עושין , מצוה עליו לשמרן ולמנען מעשיית מלאכה בשבת , שנאמר : 'למען ינוח שורך וחמ י רך וינפש בן אמתך והגר' ( שמות כג , יב " . < נוסף על רעיון החופשה השבועית , חידשו מקורות ישראל את הרעיון של הגבלת שעות העבודה היומיות , כפי שהסיקו חכמי ישראל מן הנאמר בתהלים : "יצא אדם לפעלו ולעבדתו עדי ערב " . לימים תוקנו תקנות שהגבילו עוד יותר את שעות העבודה היומיות והעמידו אותן על 142 כך מביא א"י השל השבת - משמעותה לאדם בימינו ( ירושלים-הרצליה , חש"ד < . 23 וראו גם אנציקלופדיה מקראית , שם . 143 השל , שם , בע' 144 . 40 חבל שנוטים לטשטש נקודה מכרעת זו בוויכוח על פתיחת קניונים בשבת . 145 רמב"ם , הלכות שבת , פרק כ , הלכה יד . 146 תהלים קד , כג , ודברי התלמוד , בבא מציעא פג ע"ב . למשמעותו הפילוסופית של מקור זה ראו ע' לוינס תשע קריאות תלמודיות ( תשס"א ) . 132-126

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help