sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

זאת ועוד , אחת מחובות החינוך העיקריות המוטלות על ההורים היא הדאגה להכשרה מקצועית לבניהם , כמאמר התלמוד : "חייב אדם ללמד את בנו אומנות " . ור' יהודה אף אומר : "כל שאינו מלמד את בנו אומנות ... כאילו מלמדו ליסטות " . זאת מתוך הכרה במציאות , שלא השתנתה עד היום , שמי שאין לו מקצוע לפרנסתו עלול להתדרדר לעולם הפשע . ר' ישמעאל אומר שהאידיאל היהודי הוא אומנם אידיאל רוחני של התעמקות בדבר , 'ה ככתוב : "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך " . אבל לצד אידיאל זה נאמר בתורה גם : "ואספת דגנך " . מכאן שהאדם צריך לנהוג כדרך העולם - "מנהג דרך ארץ" - לחרוש בשעת החריש ולזרוע בשעת הזריעה . התלמוד מעיד ש"הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן" . ואכן מסופר על רבים מגדולי ישראל בתקופת התלמוד שהיו בעלי מלאכה והתפרנסו ממלאכתם : ר' יוחנן הסנדלר , ר' יצחק הנפח ועוד . . 2 זכויותיו החברתיות של העובד וזכותו לרווחה ( א ) איסור להעביד אדם בכפייה ותנאי העבודה מן הנאמר במקרא , "כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים , אני ה' אלהיכם" , הסיקו חכמי ישראל שהעובד זכאי להתפטר מעבודתו בכל עת שירצה , ואין לכוף עליו את חווה העבודה . וכך אמרו חכמינו : '' פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום ... דכתיב : 'כי לי בני ישראל עבדים - עבדי הם - ולא עבריים לעבדים " . 127 קידושין כט ע"א . 128 ער כדי כך אמורים הדברים , שלפי התלמוד , שבת קנ ע"א , מותר ללמד אומנות בשבת ( כמובן כשאין הדבר כרוך בחילול שבת . ( רש"י , שם , ד"ה ללמדו אומנות , מסביר שהנימוק להיתר הוא שהוראת אומנות היא מצווה , ואין לראותה כעיסוק של חולין , שהוא אסור בשבת . ראו גם שו '' ת הרשב"א , חלק ד , סימן קד . וראו להלן הערר , 129 . 233 יהושע א , ח . 130 דברים יא , יד . 131 ברכות לה ע"ב . התלמוד אומר שמי שעשו כר' שמעון בר יוחאי , שדגל בלימוד התורה ובהינזרות מן המלאכה , "לא עלתה 132 . "בידם ויקרא כה , נה . 133 בבא מציעא י ע"א .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help