sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:263

ההכרה בזיקה בין העבודה לכבוד האדם באה לידי ביטוי מובהק גם בהלכות הצדקה . חכמים הכירו בהשפלה הכרוכה בתלותו של האדם בחסדם של אחרים , ועל כן קבעו שמעלת הצדקה הגבוהה ביותר היא לספק עבודה לעני כדי שיוכל הלה לפרנס את עצמו בכבוד ולא ייזקק לחסדי אחרים . וכך נאמר בתלמוד : "אמר ר' שמעון בן לקיש : גדול המלוה יותר מן העושה צדקה , ומטיל בכיס [ קרי , עושה שותפות עם העני ] יותר מכולן " . וכן פסק הרמב"ם כשמנה את שמונה המעלות שבצדקה : " שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו . מעלה גדולה שאין למעלה ממנה זה המחזיק ביד ישראל שמך [ קרי , התרושש , [ ונותן לו מתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לן מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול . ועל זה נאמר : ' והחזקת בו גר ותושב וחי עמך' ( ויקרא כה , לה . < כלומר , החזק בו עד שלא יפול ויצטרך " . ה"חתם , 126 "סופר ר' משה סופר , מרחיק לכת ומחדש כי אף שהכלל בדיני צדקה הוא שעל הנותן להקדים ולתת צדקה לנזקק יותר , אפשר שיש להקדים לו את מי שנזקק פחות ממנו אם העזרה שיקבל תועיל לו להיחלץ ממצוקתו ותאפשר לו להשתקם , מכיוון שמצוות "והחזקת בו" עדיפה . יהיו מזונותי מרורין כזית ומסורין בידך , ואל יהיו מתוקין כדבש ותלויין ביד בשר ודם . כתיב הכא [ קרי , כתוב כאן : [ , 'טרף' וכתיב התם [ קרי , שם : [ 'הטריפני לחם חקי' ( משלי ל , ח " . < ( עירובין יח ע"ב . < וראוי לתת את הדעת גם על נוסה ברכת המזון הנאמרת אחרי הסעודה : "ונא אל תצריכנו ה' אלוהינו לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלואתם , כי אם לידך המלאה ... שלא נבוש ולא נכלם לעולם ועד " . עוד יש לציין שאמירות אלה לא נשארו בגדר מליצות בעלמא , והן תורגמו לכללים משפטיים . כך , למשל , מי שאינו עובד לפרנסתו ומתפרנס מהימורים נפסל לעדות משום ש"אינו עוסק ביישובו של עולם" ( משנה , סנהדרין ג , ג ; ובבלי , שם , כד ע"ב . ( 123 שבת סג ע"א . 124 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק י , הלכה ז . וראו גם ספר המצוות לרמב"ם , מצוות עשה קצז . 125 בהלכה זו נמנו צורות הצדקה השונות בדירוג עולה מן הקל אל הכבד : מתנה , הלוואה ומלאכה . "ממציא לו מלאכה" היא איפוא המעלה הגבוהה מכולן . ראו פירוש רמב"ם לעם , שם , הערה יט . 126 שו"ת חתם סופר , יורה דעה , סימן רלט , ד"ה ועוד רגע .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help