sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:262

וחשוב הוא העיסוק ביישובו של עולם , ומגונה היא הבטלה , שהיא אם כל חטאת . התלמוד " מעיר שעל הירא את ה' נאמר רק "אשרי כל ירא ה , "' ואילו על הנהנה מיגיע כפיו אמר המשורר : "אשריך וטוב לך " . מכאן הגיע התלמוד למסקנה מרחיקת לכת בניסוחה : "גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים " . 120 119 ברוח זו אמר ר' עקיבא : "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות " . ופסק הרמב"ם : " לעולם ידחוק אדם עצמו ויתגלגל בצער , ואל יצטרך לבריות , ואל ישליך עצמו על הצבור . וכן צוו חכמים ואמרו : 'עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות ' . ואפילו היה חכם ומכובד והעני , יעסוק באומנות , ואפילו באומנות מנוולת , ולא יצטרך לבריות . מוטב לפשוט עור בהמות נבלות , ולא יאמר לעם : 'חכם גדול אני , כהן אני - פרנסוני ' . ובכך צוו חכמים . גדולי החכמים היו מהם חוטבי עצים ונושאי הקורות ושואבי מים לגנות ועושי הברזל והפחמים , ולא שאלו מן הצבור , ולא קיבלו מהם כשנתנו להם " . ללמדך עד כמה כבודו של האדם תלוי ביכולתו לפרנס את עצמו ולא להיות סמוך על שולחנם של אחרים . 118 ברכות ח ע"א . 119 שבת קיח ע"א , והשוו פסחים קיג ע"א , שמובא שם פתגם זה בשם ר' יוחנן ; ראו ברכי יוסף , על שולחן ערוך , יורה דעה , סימן רנה , סעיף א , שהסביר כי המשמעות ההלכתית של "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות '' היא שלא ייטול אדם מכספי צדקה לצורך סעודה שלישית בשבת , ויסתפק בשתי סעודות כביום חול . ( בימי קדם נהגו לאכול ביום חול רק שתי סעודות , ובשבת הוסיפו סעודה שלישית לעונג שבת ( . בוודאי שאין הכוונה בדברים אלה להתיר לאדם לחלל שבת בגלל מצוקת פרנסה . לשאלת מעמדו ההלכתי של המחלל שבת מחמת לחץ הפרנסה ראו דבריו המעניינים של הרב עובדיה יוסף , שו"ת יביע אומר , חלק א , יורה דעה , סימן יא , ס"ק יח , ד"ה ומ"ש . 120 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק י , הלכה יח . וכן נפסק גם בשולחן ערוך , יורה דעה , סימן רנה , סעיף א . 121 בפירושו לדברי המשנה : "אל תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם '' > אבות ד , ה , < הרמב"ם מבקר בחריפות כל מי שמתפרנס מן התורה . אולם היו מגדולי ישראל שחלקו עליו . ראו , למשל , תשב"ץ , חלק א , סימנים קמב-קמח , וראו הגהת הרמ"א , יורה דעה , סימן רמו , סעיף כא ; ש"ך , שם , ס"ק כ . 122 ראוי לציין מקור נוסף המדבר ברוח זו : "אמר רבי ירמיה בן אלעזר : מאי דכתיב : 'והנה עלה זית טרף בפיה' ( בראשית ח , יא - ?< אמרה יונה לפני הקדוש ברוך הוא : רבונו של עולם ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help