sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:261

שלא הפליגה למרחקים ולא באה בתביעות קיצוניות שלא מן העולם הזה , נמסר לקהלות ישראל בארצות פזוריהם כלי יקר המחזיק ברכה לעיצוב פני חברה , שבה לא תרבה המתיחות ושבה יופחת הסבל . הקהלות שהרבו צדקה הפחיתו את מדת המתיחות החברתית וגם עמדו ביתר הצלחה במאבקן על קיומן , מתוך אמונה ש'אין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה / שנאמר : 'בצדקה תכונני' ( ישעיהו נד , יד . < ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה , שנאמר : 'ציון במשפט תפדה , ושביה בצדקה' ( ישעיהו א , כז " . < ג . תעסוקה . 1 ערך העבודה וכבוד האדם נגזר על האדם להתאמץ כדי להביא פרנסה לביתו . לפי הסיפור המקראי , נגזר כן על אדם הראשון בעקבות החטא הקדמון : "בזעת אפיך תאכל לחם" ואיוב אומר : "אדם לעמל יולד " . עם זאת , המסורת היהודית אינה רואה בעבודה משום קללה . להיפך , העבודה היא מאותות הכבוד של האדם , המסוגל לשנות בכוחו את הטבע ולהפוך חיטה ללחם וענבים ליין . וכך אמרו חכמי ישראל : "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה " . וכן ציוו החכמים ואמרו : " אהוב את המלאכה " . ועוד אמרו : "כשם שהתורה ניתנה בברית כך המלאכה ניתנה בברית , שנאמר : 'ששת ימים תעבד ועשית כל מלאכתך . ויום השביעי שבת לה' אלהיך ( שמות כ , ט-י " . ( משורר תהילים משבח את האדם הנהנה מיגיע כפיו , ואומר : "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך " . לא רק משום שמאושר הוא האדם שאינו נזקק לחסדי אחרים , אלא גם משום שיפה 111 על פי הרמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק י , הלכה א . 112 בראשית ג , יט . 113 איוב ה , ז . 114 נדרים מט ע"ב . 115 משנה , אבות א , י . 116 אבות דרבי נתן , נוסחא א , פרק יא , ד '' ה אהוב את . להערכת העבודה והעובדים ; אלון , לעיל הערה , 11 בע' 117 . 331-329 , 107-106 תהילים קכח , ב .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help