sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:258

מפרנסין אותה לפל . 101 "כבודה ואומנם הרמב"ם מביא משנה זו להלכה בפרק העוסק במצוות הצדקה המוטלת על היחיד : " לפי מה שחסר העני אתה מצווה ליתן לו : אם אין לו כסות , מכסים אותו ; אם אין לו כלי בית , קונין לו ; אם אין לו אשה , משיאין אותו , ואם היתד , אשה , משיאין אותה לאיש ... יתום שבא להשיאו אשה , שוכרין לו בית ומציעים לו מטה וכל כלי תשמישו , ואחר כך משיאין לו אשה " . וכך עולה גם מדבריו של ר' יעקב עמדין ]" : צדקה ] שהוא דבר תורה . זהו להמציא לעני הגון די מחסורו כל צרכו לפי מה שהוא אדם חסר , אישה [ קרי , הוצאות החתונה ופרנסת הזוג ] ובית דירה וכלי תשמישים או פרנסה או בריאות או אפילו הצריך למעדנים בטבעו - חובה להזמין לו כל זה בכל היכולת , אם אפשר בצבור " . 101 אפשר אומנם לטעון שממשנה זו עולה שהשאת היתומה והיתום גם היא מחובות הקופה הציבורית , ושדין "לפי כבודה" אינו סותר בהכרח את העיקרון שראינו לעיל , ולפיו חלוקת כספי הקופה הציבורית חייבת להיעשות לפי אמות מידה שוויוניות , כפי שהציע בר אילן , לעיל הערה , 78 בע' . 465-464 לדעתו , יש להבחין בין "אשר יחסר לו" לבין "לפי . "כבודה המושג "לפי כבודה" אינו מציין נדוניה שהיא בגדר מותרות , אלא נדוניה מכובדת על פי התקן , ורק אם אין די כסף ב"כים" כדי לספק נדוניה ברמה זו , נותנים ליתומה על כל פנים נדוניה ברמה המינימלית אף שאינה תואמת את כבודה של אף יתומה . לדידנו , גם אם לא נאמץ את הבחנתו המעניינת של הרב בר אילן , אין סתירה בין משנה זו לבין העקרונות שהבאנו לעיל , ובלבד שנניח שהגבאי שמדובר בו כאן אינו שלוח הציבור , אלא שלוחם של יחידים . וראוי אומנם לתת את הדעת על העובדה שהמשנה אינה מדברת על , "קופה" אלא על " כיס" ( ואף הגמרא מפרשת '' כיס" - ארנקי של צדקה , ולא קופה . ( זאת ועוד , בתלמוד הירושלמי , כתובות , פרק ו , הלכה ה ( ל ע"ד , ( נחלקו האמוראים בשאלה אם הגבאי חייב ללוות כסף לצורך הכנסת כלה כשאין כסף , "כיס"ב והלוא תמוה הדבר : אם בקופת הציבור עסקינן , יש למלא את הגירעון על ידי הטלת מס על תושבי המקום , ולא בנטילת הלוואה ! אלא שמסתבר ש"כיס" זה הוא קרן של יחידים המקיימים את חובת הצדקה הפרטית המוטלת על כל אחד מהם במשותף ( מעין ה"עמותות" בימינו , ( ומשום כך גבאי הצדקה מוסמך לחלק את כספי הקרן על פי אמות מידה גמישות יותר מכספי הקופה הציבורית . ואם יש די כסף ב '' כים , '' הוא רשאי לתת ליתומה נדוניה בהתאם למעמדה וכבודה . וצריך עיון . 102 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכות ג-ד . 103 שו"ת שאילת יעבץ , חלק א , סימן ג , ד"ה ונ"ל שענין .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help