sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:255

בכל מקרה , ההגדרות הללו לא נאמרו אלא במי שאין לו הכנסה קבועה , בין ממשכורת ובין מקצבה ובין מכל מקור אחר > או שהכנסתו אינה מספיקה כדי פרנסתו . ( אבל מי שיש לו מקור הכנסה קבוע , אף שאין בידו ברגע זה כדי פרנסת שנה שלמה , אינו נקרא עני , ואסור לו לקבל צדקה . זאת ועוד , מי שמסוגל לעבוד ולהתפרנס מיגיע כפיו , והוא מעדיף להתבטל ולהתפרנס מן הצדקה , אינו מוגדר כעני , ואינו זכאי איפוא להתפרנס מן הצדקה כלל . ולפיה אי השוויון עצמו הוא אי צדק שיש לפעול לביטולו , ראו ח"ה בן ששון '' חסידי אשכנז על חלוקת קניינים חומריים ונכסים רוחניים בין בני האדם" רצף ותמורה > תשמ"ד < . 179-177 87 שו"ת שבט הלוי , חלק ב , סימן קכ , ד"ה מיהו ; שאלה מעניינת ביותר , אך קצר המצע מלעסוק בה , היא : מה דינו של מי שאין לו מזומנים להתפרנס בהם , אבל יש לו נכסים , כגון שיש לו דירה או כלי בית או תכשיטים וכדומה ? האם אינו מוגדר כעני כל זמן שאינו מוכר את נכסיו ? או שמא אין מחייבים אותו למכור מנכסיו , והוא זכאי ליהנות מכספי הצדקה ? המקור לדיון בשאלה זו הוא סוגיית התלמוד בכתובות סח ע"א , ונחלקו הראשונים בפירושה . לא נדון כאן בשיטותיהם , אלא נציין רק שיש מי שאומר שגם כאן יש להבחין בין הפרט ובין הציבור : מקבל הצדקה רשאי לשמור על כלי תשמישו היקרים ( כלי זהב < רק כשהוא מקבל צדקה מן היחיד , שהרי הלה חייב לתת לו צדקה כפי "אשר יחסר , "לו ואין איפוא היגיון לאלץ אותו להוריד את רמת החיים שלו תחילה , מה שאינו כן כשהוא מקבל צדקה מן הקופה הציבורית , שהציבור אינו חייב לספק לו אלא את המינימום ההכרחי , ואינו חייב להזדקק לו כל זמן שהוא יכול לדאוג לעצמו על ידי הורדת רמת החיים שלו . ראו שיטת רבנו תם , תוספות , כתובות סח ע"א , ד"ה כאן , על פי הצעת הפירוש של לנדר , לעיל הערר , ; 78 השוו שו"ת חתם סופר , יורה דעה , סימן רלט , ד"ה והט"ז כתב , ואפשר שכך יש לפרש גם את שיטת הרמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ט , הלכה יד ; השוו תקנות שירותי הסעד ( מבחני נזקקות , ( , 1970-ל"תש שההזדקקות מוגדרת בהן לפי ההכנסה בלבד , בלי להתחשב בנכסים . וזו לשון סעיף : 7 "נזקק מחמת מחסור הוא אדם שאינו מסוגל ... להשתכר כדי מחייתו או מחיית התלויים בו " . 88 ראו שו"ת מהרשד"ם , יורה דעה , סימן קסו ; נ' בר אילן "מתן צדקה לעני שאינו רוצה לעבוד" מורשה ו > תשל"ד < , 109 אשר נשמטה ממנו תשובת מהרשד"ם ; א' בן זמרה '' הצדקה בראי תקנות הקהל באיטליא בראשית ימי הפוסקים האחרונים '' ספר הזיכרון לאברהם שפיגלמן > תשל"ט < , 198 , 187 המביא את תקנת קהילת מנטובה , ולפיה הצעת מקום עבודה לעני , ואפילו כמשרת , יכולה לבוא במקום מתן סיוע כספי .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help