sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

שעה , ומחלקין את הגבוי לערב בין העניים , ונותנין לכל עני ממנו פרנסת יומו , וזהו הנקרא תמחר ... התמחוי נגבה בכל יום , והקופה מערב שבת לערב שבת . והתמחוי לעניי עולם , והקופה לעניי אותה העיר בלבד " . תקציבן של הקופות בא איפוא מתשלומי חובה > מיסים < שנגבים על ידי שני עובדי ציבור הממונים על הגבייה , "גבאי צדקה" , בעוד שהצדקה של הפרט נגבית מכוח הוראת בית דין דווקא . הבדל אחר בין צדקה זו לבין הצדקה של הפרט הוא שהצדקה של הציבור נגבית רק ממי שהוא תושב העיר ולא ממי שאינו תושב העיר , ושהה בה רק שהייה של עראי . כמה צריך אדם לשהות בעיר כדי להימנות עם תושבי העיר ? בעניין זה נקבעו בתלמוד פרקי זמן בהתאם למטרת המימון : "מי שישב במדינה שלשים יום , כופין אותו ליתן צדקה לקופה עם בני המדינה . ישב שם שלשה חדשים , כופין אותו ליתן התמחוי . ישב שם ששה חדשים , כופין אותו ליתן צדקה בכסות שמכסים בה עניי העיר . ישב שם תשעה חדשים , כופין אותו ליתן צדקה לקבורה שקוברין בה את העניים . ועושין להם כל צרכי קבורה " . גובהם של תשלומי החובה אינו נקבע לפי יכולתו של הנותן , אלא לפי צורכי העניים , 72 תנו דעתכם על כך שהתמחוי אינו מיועד לעניי העיר , אלא לעניים המבקרים בה . ומדוע לא הסתפקו בתמחוי לכלל העניים , והקימו שתי קופות נפרדות - לעניי העיר ולעניי עולם ? השערה סבירה היא שההפרדה באה לשמור על כבודם של עניי העיר . דומה שלימים לא הבחינו עוד כדבעי בין תמחוי ( אוכל בעין - המיועד לעניי עולם ) ובין קופה ( סיוע כספי - המיועד לעניי העיר . ( כך עולה לדוגמה ממאמרו של ש"ד גויטיין "חיי הציבור לאור כתבי הגניזה" ציון כו > תשכ '' א < , 175-173 , 170 73 כך אומר התלמוד : "הקופה נגבית , "בשניים והנימוק לדבר הוא : "אין עושין שררות על הציבור בפחות משנים " . כלומר , אין מממשים את הכוח השלטוני בפחות משני נציגי ציבור . מכאן שגבייה זו אינה משום כפייה על המצוות , שהיא מסמכותו של בית דין בלבד , אלא משום כפייה שלטונית , כגביית מס . לתשלום זה כמס ראו א' נחלון קהל ותקנות קהל בתורתם של הגאונים ( תשס '' א ) . 96-93 74 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ט , הלכה יב , על פי בבא בתרא ח ע"א ; ראו דברי הרב שאול ישראלי , לשעבר חבר בית הדין הרבני הגדול , בספרו חוות בנימין , סימן צב , שעמד על ההבדל המהותי בין כפיית הצדקה במסגרת אכיפת תשלום המס העירוני לבין כפייה על הפרט לקיים את מצוות הצדקה המוטלת עליו כפרט .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help